Waarom wordt de tenortrombone in C gespeeld terwijl het instrument zelf in Bes is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.9K
Amadea
11 jaar geleden
Jouw vraag klopt niet. Er zijn C-trombones en er zijn Bes-trombones. Op een Bes-trombone kan je geen C-partij samenspelen met anderen, omdat als je een C speelt er een Bes klinkt.

Het beste antwoord

Ik denk dat dit een kakkafonie gaat worden. Als je dit instrument in een orkest zou plaatsen en je zet een partituur voor, dat normaal voorzien is voor een instrument in C dan ga je met een valse trombone spelen.
Mischien zijn er veel partituren voor deze trombone in de C sleutel geschreven, maar dat is dan iets anders. Dit wil zeggen dat het partituur in C sleutel is geschreven, maar dan zal de trombone een bes laten horen wanneer men de C speelt.
Ik denk dat je hier twee zaken door elkaar haalt.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor de reactie. Mijn probleem is dus, ik had in onze fanfare gezien dat de trombonisten een Bes trombone hebben. toen ik hun partituren bekeek zag ik staan, C-trombone. als de trompetisten bijv. in C-groot speelden, speelden de trombonisten in Bes-groot dus met 2 mollen. Dit was hetgeen ik niet snapte .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is wat ik bedoelde en vandaar mijn reaktie op Amadea zijn antwoord en de vraag dat er nu op de scholen andere lessen worden gegeven.
De reden dat men een instrument transponeerd is door het feit dat men zoveel mogelijk de zes lijnen van de notenbalk wil gebruiken. Daardoor kan men het bereik van het instrument beter verdelen op de notenbalk. Stel dat men een partituur voor een bas instrument reel op een notenbalk zou plaatsen dan zouden bijna alle noten onder de notenbalk hangen wanneer het partituur in C zou staan.