Waardoor wordt je muziek voorkeur bepaald?

Bijvoorbeeld. De ene haat metal en is fan van Nederlandse muziek en de andere spuugt op Nederlandse muziek en houdt van jazz.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (8)

Vooral door opvoeding en herinneringen en associatie. Wat je omgeving luistert, met name ouders en vrienden beïnvloedt je muziekvoorkeur. Verder helpen positieve of negatieve associaties bij een nummer het bepalen. Bijvoorbeeld als je op een feestje bent geweest en een liedje hoort, zal dat liedje je een goed gevoel geven...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je je werkelijk open zet voor muziek en alle oneigenlijke drempels weet te slechten zul je gewoon mooi (durven) vinden wat je mooi vindt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Doordat je je bij een bepaalde soort muziek een 'happy/ treurig' gevoel krijgt. Ook heeft de tekst van de muziek ermee te maken. Die kan om wat voor reden aanspreken. Als mensen verdriet hebben zullen vaak 1 specifiek nummer draaien en terwijl ze als ze heel vrolijk zijn weer hele andere muziek draaien
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door je opvoeding en je leef omgeving. Als je vrienden ergens van houden (gerne) hou jij daar ook van. Nadat je er ook naar gaat luisteren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een reactie op eerder gegeven antwoorden: De muziek waar ik van houdt, is totaal niet bepaald door mijn omgeving (ouders en vrienden). Ik vind het zelfs heel lastig om in mijn omgeving mensen te vinden die mee willen gaan naar een concert dat ik wil bezoeken. Wat wel mijn muzieksmaak heeft bepaald, zou ik moeilijk kunnen zeggen. Ik houd van muziek die lekker "swingt" en waar je vrolijk van wordt.
Antoni
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, ik denk dat je zeker als je jong bent voor muziek kiest die niet in je directe omgeving wordt gedraaid. Om je af te zetten tegen het gezag!
Aanvankelijk wordt je voorkeur bepaald door je opvoeding. Dan komt de tijd waarin je je afzet tegen je opvoeding. In deze periode probeer je van alles uit. Ook de smaak van je vrienden is in die tijd belangrijk. Je wisselt nog makkelijk van voorkeur. Tenslotte heb je ontdekt wat jij zelf echt mooie muziek vindt. Zo is je persoonlijke muziekvoorkeur bepaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de basis neem je de muzieksmaak van je moeder over. Ongeacht of je een jongetje of een meisje bent al geldt het sterker voor meisjes, de voorkeur van je moeder wordt de jouwe, maar dan in een modernere variant. Een relatie vader-zoon is er niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoewel mijn ouders nooit van hardere muziek hielden, is mijn muzieksmaak toch in mijn jeugd bepaald. Mijn oom hield daar namelijk wel van - en hij en zijn vrienden vonden het 'kleine nichtje' helemaal geweldig. Gevolg: het kleine nichtje leerde dat de types kisten/lange zwarte jassen/lang haar niet eng zijn, integendeel!
Van hieruit kreeg ik zelf dat soort vrienden, en omdat ik het soort muziek redelijk gewend was en m'n vrienden er naar luisterden ben ik er zelf ook naar gaan luisteren. Dit ging een tijd lang vrij geleidelijk aan (gewoon rock, hardrock, toen powermetal...) tot ik van een vriend een paar black metal cd's kreeg haha

Dus vanuit mijn eigen ervaring zeg ik dat het inderdaad voor een groot deel met opvoeding en vrienden te maken heeft.