Het oudste door mensen gemaakte muziekinstrument dat (tot nu toe) teruggevonden werd is de in juni 2009 door archeologen in Duitsland ontdekte fluit, die werd vervaardigd uit het bot van een vale gier. Dit instrument is tenminste vijfendertigduizend jaar oud, maar mogelijk zelfs nóg ouder.
De ontdekking werd gedaan in de grot Hohle Fels, een bekende vindplaats in het zuiden van Duitsland. De fluit werd niet in zijn geheel gevonden, maar in twaalf stukken. De archeologen hebben deze weer aan elkaar zijn gezet. Het instrument heeft een lengte van 22 centimeter, vijf gaten, en een goed bewaard gebleven mondstuk. Er werden ook nog twee fragmenten van andere, ivoren fluiten gevonden.
De archeologen speculeren over het gebruik ervan. De fluiten bevonden zich tussen vele restanten van bejaagde dieren, stenen voorwerpen en verbrande botten. Dat doet vermoeden dat de grotbewoners in de Duitse streek Schwaben toen al allerhande activiteiten begeleidden met een deuntje op de fluit.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De eerste aanwijzingen van muziekinstrumenten, te weten rendiervoetkootjes, stammen uit het Oud-Paleolithicum (het oudste stenen tijdperk vanaf 600.000 voor Christus).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Historische bronnen wijzen op het begin van de tweede helft van de laatste (de vierde) ijstijd in Europa, de periode van het Aurignacien tot aan het Magdalénien (ca. 50.000-10.000 voor Christus). De cro-magnonmens leefde toen. Het waren jagers, die in hutten en holen woonden, en wier kunstuitingen van magische aard waren, zoals grottekeningen en kleine voorwerpen. Er zijn aanwijzingen dat deze mensen een monotheïstisch wereldbeeld hadden waarin een oermoeder de aarde schiep en beheerde. Uit deze tijd komen drie soorten instrumenten naar voren: fluiten van voetkootjes, fluiten met toongaten, en fluiten gemaakt van holle beenderen. Op afbeeldingen uit die tijd zien we tovenaars met maskers en een muziekboog. Hier is dus al een zekere mate van cultuur bespeurbaar, die hoger ontwikkeld lijkt dan bij huidige primitieve natuurvolkeren zichtbaar is.
fremar