Subwoofer dempen?

Hallo,
Ik heb gister mijn nieuwe 2.1 speakerset (Logitech z623) binnen gekregen en ben er heel blij mee.
Alleen vind ik de subwoofer heel erg door dreunen van uit mijn slaapkamer.
Weet iemand iets wat ik kan gebruiken om het dreunen heel wat te verminderen maar de bass te houden?
Het liefst voorwerpen die in huis zijn te vinden.
Ik heb al wat sokken in het luchtgat gepropt maar dat werkt nog niet voldoende.
Iemand een idee?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.5K

Antwoorden (4)

Neem een plankje ter grootte van de subwoofer en schroef er drie (dus geen vier) schroeven dwars doorheen. Zet nu de schroefpunten op een muntje (van 1 cent is het goedkoopst, maar 2 euro munten werken net zo goed) en zet de sub op het plankje. Het dreunen zal worden afgevoerd via de schroefpunten, waardoor je wel de bas behoudt, maar niet alles in de kamer gezellig met de sub meedreunt.

Toegevoegd na 2 minuten:
O, haal die sokken maar uit de baspoort (het luchtgat), want dat werkt niet. Als je je afvraagt waarom drie ipv vier schroeven is het antwoord dat iets op 3 poten altijd stabiel staat. Iets met vier poten zal vrijwel altijd wiebelen, als de ondergrond niet volkomen vlak is.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin heeft geen zin.
Het luchtgat is essentieel voor de goede werking van de subwoofer. Als het goed is is het zo berekend dat alle bastonen even sterk worden weergegeven. Kun je niet gewoon in de geluidskaart het basniveau wat terugschroeven? Meestal is er wel wat software bij de geluidskaart om dat te doen.
Bas dreunt trouwens sowieso door, dat is een natuurkundige eigenschap van lage tonen. Bij veel speakersystemen is de bas erg onnatuurlijk met veel nadruk op de toonhoogtes die je nog goed kunt horen (disco bas), op zich is dat een voordeel want de allerlaagste bastonen dreunen het verste door en zorgen voor de meeste overlast. Het zou ook wat schelen als je de subwoofer zelf ver van de binnenmuren van het huis zet, in de hoek waar hij het minste overlast veroorzaakt. Met de plaats van de subwoofer kun je sowieso wat spelen, de weergave van lage tonen hangt sterk af van de plek in de ruimte waar je de subwoofer neerzet. Dat heeft te maken met buiken en knopen van staande golven. Er zijn van die glijdende tonen die je kunt gebruiken om de staande basgolven te vinden. Als je de juiste toon vindt bereikt je hele kamer te vibreren. Als je die tonen wat terugschroeft in de software zal het geluid ook verbeteren.

Ik denk dat je bij Breem in de bron ook nog wel genoeg adviezen kunt vinden, mijn advies is zo hard te spelen dat je de bastonen in de muziek goed hoort, maar het niet te overdrijven, dat is niet goed voor de muziekweergave, je oren en je medebewoners.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg er eens een opgevouwen handoek of een kussen onder, zie of dat genoeg helpt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Klinklare onzin, heeft geen enkele zin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meer dan Spikes. :)
paulus811
11 jaar geleden
En dat geloof ik dus niet. Mijn subwoofer (een MJ Acoustics reference 200) is af fabriek uitgerust met spikes. Niet met een opgevouwen handdoek!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn Speakers zijn ook uitgerust met spikes.
Maar niet om het geluid te isoleren. :)
De HiFi industrie wil wel vaker dat wij in onzin (verkoop) van hun geloven. (Dure kabels, Bi-wirering...)
paulus811
11 jaar geleden
Spikes ontkoppelen de resonantie van de speaker met de omgeving, zodat die omgeving niet meedreunt. En volgens mij is dat vaak een grote oorzaak van het dreunen zoals je dat hoort. En ben met je eens dat er veel marketing in de hifi wereld wordt gebruikt, maar een sub op spikes klinkt gewoon strakker en geeft minder dreuneffect. Zeker als de sub op een zachte ondergrond zoals bijvoorbeeld tapit staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spikes hebben zeker een invloed op het geluid in de kamer waarin je luistert.
Ze zorgen er ook wel voor dat het geluid (vibratie van de speaker) anders wordt overgedragen naar de omgeving. (Immers via de spike en niet via een groot overdracht vlak, dus NIET ontkoppeld maar geconcentreerd via de spikes.)
Ze zijn wel handig om de speaker stabiel te plaatsen.
Wil je echter de vibratie isoleren van de omgeving zou een contact vrij (lucht) overgang ideaal zijn. (Maar niet praktisch)
Vibratie dempen (absorberen) is dan een goede tweede.
Rubber voetjes of (goedkoper :)) een opgevouwen handdoek doet al wat.
Natuurlijk zal het geluid in de kamer (dreunen) ook invloed hebben op hoe het te horen is buiten de kamer. (Immers die geluidsgolven raken ook de muren.)
Maar dan zal de volume knop nog het meeste effect hebben. :p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog even ter info stukje uit Hi Fi News van 2002 vertaald:
Keith Howard gebruikt een acceleratiemeter om de niveaus van trillingen in verschillende voorwerpen te meten.
Toen hij de trillingen geproduceerd door een speaker in een luidsprekerstatief ging meten vond hij een resultaat dat hem verraste. Met de luidspreker die op kegels (spikes) stond was het trillingsniveau van de stand meer dan honderd keer groter dan wanneer de kegels werden vervangen door kleine rubberachtige voeten.
Dit geeft aan dat kegels van twijfelachtige nut zijn als het de bedoeling is om trillingen door de luidspreker geproduceerd welke aan de standaard worden doorgegeven, of aan een andere vaste voorwerp waarop de luidspreker kan staan, te stoppen.
paulus811
11 jaar geleden
Goed onderbouwd commentaar, dank je. Zelfs op 2e Kerstdag nog iets geleerd!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk eens na, wat past men toe tegen geluid overlast, zwevende vloeren, lostaande wanden, absolute geen harde verbinding er tussen, want dat betekend trilling(geluid) overdracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rustig maar jjjgroot. :)
Paulus811 is al overtuigd.
We kunnen niet alles weten maar wel van elkaar leren.
Dus top dat Paulis811 hier voor open staat. (Heb ze wel eens anders meegemaakt...)
Kun je niet vanuit het systeem zelf de balans tussen de sattelietjes en de sub aanpassen? Als je muziek vanuit iTunes of Winamp afspeelt kun je daar wat sub eruit draaien onder "equaliser"(EQ). Veel cd-spelers zijn ook met deze optie uitgerust. Wat mensen vaak over het hoofd zien is dat plaatsing van de geluidsset heel erg bepalend is voor het gedrag van het geluid. Probeer de sub zo min mogelijk in de hoek te proppen. Vaak helpt. Dit is in huishoudelijke sferen vaak een kwestie van experimenteren. Sokken horen aan je voeten. Als je de baspoort afsluit kan de speaker overhit raken ivm teveel weerstand als de speaker hier niet op is ontworpen. Echter komt dit amper voor.