Hoe spreek je "Pachelbel" uit?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Johann_Pachelbel

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
5.4K

Het beste antwoord

Op woensdagmiddag luisterde ik in de auto naar het programma RadioVierdaagse 2009. Op dat moment was er een discussie gaande over de uitspraak van componistennamen. In mijn beroep heb ik veel te maken met dit probleem. Tijdens de betreffende uitzending had men het over de uitspraak van Purcell: moet de klemtoon nu op de eerste of op de tweede lettergreep? De presentator opperde vervolgens dat dit probleem ook speelt bij de uitspraak van de naam Pachelbel," maar dat zoeken we volgend jaar wel uit" zei hij vervolgens. Jaren geleden, tijdens mijn studie aan het conservatorium, verbaasde ik mij al over het feit dat de naam Pachelbel door medestudenten en radiopresentatoren op onjuiste wijze, (met de klemtoon op de eerste lettergreep) werd uitgesproken. In mijn boekenkast stond een tamelijk oud boek van Caspar Höweler: Inleiding tot de muziekgeschiedenis. Op pag. 377 vermeldt de auteur dat de juiste uitspraak is: Pachélbel. (zesde druk 1957). Ook ik hoorde, evenals de mevrouw die het uitspraakprobleem aankaartte op de Beierse radio ( en daar kunnen ze het weten!!!) de uitspraak met de klemtoon op de tweede lettergreep. De presentator zei hierop: maar we spreken het in ons land toch altijd uit met de klemtoon op de eerste lettergreep. Is dat dan een criterium??

Door Rob Waltmans, donderdag 31 december 2009 00:01
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Rustig en gedragen en met grote eerbied.
rose
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou ik zeker doen!
Gewoon zoals je het schrijft: pachelbel (klinkt als kachelbel) maar dan met een duitse tongval