Hoe kan ik de ruis op mijn versterker wegkrijgen?

Ik heb een elektrische gitaar met versterker. Als ik de gitaar aansluit hoor ik een zachte ruis. Zodra ik ook maar een snaar aanraak is dit over. Ook maakt de versterker een raar en hard geluid als ik mijn hand boven de kabel houdt waar die in mijn gitaar zit.. Hoe kan ik dit verhelpen?

Toegevoegd na 24 minuten:
Volgensmij is het meer een brom trouwens..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
12.4K

Antwoorden (3)

Stop sowieso je versterker in een geaard stopkontakt.
Je snoer om draaien (stopkontakt) hielp vroeger wel eens. Vooral bij transistor versterkers.
Klinkt als een aardingsprobleem. Ik ben ook geen techneut maar misschien een ander gitaar snoer geprobeert?
Het laatste red middel zal de muziekwinkel zijn...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
om geaarde stopcontacten in huis te hebben hoef je geen techneut te zijn. ze zijn er meestal al zie http://www.conrad.nl/medias/global/ce/6000_6999/6100/6120/6124/612443_GB_00_FB.EPS_1000.jpg
Dit klinkt mij in de oren als een defect kabel, ik zou zeker even proberen een ander kabel aan te sluiten aan je versterker en gitaar. Anders kan het ook nog een defect zijn bij de aansluiting van je gitaar, maar daarvoor zou ik inderdaad dan toch naar een professional gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een electrische gitaar en z'n onderdelen en de versterker kunnen nogal gevoelig zijn voor allerlei invloeden van buitenaf. De ruis van de versterker bijvoorbeeld is nog het minst storende probleem maar kan irritant zijn, vooral bij zacht gespeelde passages .
'n Brom maakt spelen gewoon onmogelijk.

De oorzaak ligt vaak in de verbindingen tussen de gitaar en de versterker.
De kabel kan ergens een minimale breuk hebben waardoor de ingangsweerstand (impedantie) veel te hoog wordt, er treedt dan een misaanpassing op die ruis kan geven en vervorming van het signaal.

In de pluggen en de kabel zelf kan de afscherming (aardemantel) niet goed gemonteerd zitten of onderbroken zijn wat de gevoeligheid voor ongewenste 50 Hz electrische velden van buiten groter maakt en dan een 'brom' geeft.
Goedkope kabels met pluggen van lage kwaliteit hebben vaak dit soort problemen, zeker na verloop van tijd.

De versterker zelf is meestal afdoende afgeschermd tegen stoorsignalen maar moet altijd goed geaard zijn. Dit ook om onaangename schokken te voorkomen.

Dat er iets met de kabel aan de hand is blijkt wel omdat de boel hard reageert als je je hand boven de kabel houdt. Dit is het Theremin effect dat optreedt door veranderingen in het electrisch veld om de kabel heen.
De versterker slaat dan aan het oscilleren en produceert daarmee dat geluid.