waar luidsprekers te plaatsen

Ik woon in een bovenhuis de luidsprekers staan op de grond nu hebben de beneden buren vaak last, (de vloer is gewoon van planken en beneden dubbelgips niet geisoleerd) nu heb ik al ze al op een stuk rubber gezet maar het blijft te gehorig wat is nu een goede oplossing om de overlast te beperken ik zit zelf al te denken om de boxen een halvemeter hoog aan de muur te maken met beugels ook al is het geen gezicht maar maakt dat wel wat uit?? de muur is ook van de beneden buren.......

(1mtr hoge zuilen gegevens:91DB 1W, 1M Frequency 35-20 KHz Bass Reflex)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Het beste antwoord

Wat nog enorm kan schelen is de box/boxen niet in de hoek van de kamer te plaatsen. Dit kan een toename van de lage tonen van 12dB (acht maal zo luid!) met zich meebrengen.
Door akoestische invloeden van je kamer hoef je dit zelf niet als zodanig waar te nemen, je onderburen echter wel. Ook een stukje van de muur af (min 30cm.) scheelt al het nodige.
Ik zou eens vragen wat ze het beste horen: de bas of de mid/hoge tonen. (Beter nog: ga zelf luisteren)

Lage tonen kan je het beste dempen door ontkoppeling van de vloer/muur (eerder genoemde spikes, ophangen). Hoe hoger hoe beter (niet tegen het plafond), al heb je met je zuilen niet veel opties. Beugels kunnen ook geluid overdragen, tenzij goed uitgevoerd. Aan een ketting aan het plafond is dan ook een alternatief. Een dik tapijt/vloerkleed zorgt voor aanzienlijke mechanische demping van de vloer dus dat kan ook helpen, bv. in combinatie met de andere maatregelen. Ik lees ook dat je basreflex boxen hebt, door een stuk spons (of een oude sok?) in de reflex opening (dat gat) te stoppen worden de lage tonen enigszins gedempt. Alle beetjes helpen.
Tenslotte bestaan er zgn. basstraps die de lagen tonen doen afnemen, bv. een stuk driehoekig schuimrubber dat je in de hoek v/d kamer kan plaatsen. Er zijn meer varianten.

Midden en hoge tonen demp je het beste met absorberende materialen zoals wederom een vloerkleed of een wandtapijt/gordijnen of beiden.
En anders oordoppen voor de buren of een koptelefoon..
Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hoe vervelend ook, lijkt mij dat je beneden buren gewoon hun planfond dienen te isoleren. Het kan niet zo zijn dat ze gaan klagen bij normaal gebruik, en het probleem bij jou neer leggen. Zou eens informeren bij de politie die hebben veel ervaring met burenoverlast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Waarom zou de overlast niet aanpakken bij de bron? De buren kunnen daar toch niets aan doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het ook niet met je eens Jeroen, de vervuiler betaalt zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als burger mag je bepaalde hoeveelheid geluid maken, als je dit niet overschrijd is het niet jouw probleem. Rekening houden met een ander is prima. Maar je weet hoe bepaalde buren kunnen zijn. Van die types die vanuit de stad op het platteland gaan wonen en vervolgens overal gaan klagen dat het naar mest ruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo "Als burger mag je bepaalde hoeveelheid geluid maken"? Waar staat dat beschreven en hoeveel decibel zou dat mogen zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens wellicht is er een huisbaas c.q. verhuurder die door beide parijen kan worden aangesproken voor ondeugdredelijke isolatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel weet ik niet percies, weet echter wel dat bij conflicten de politie vaak een geluidsmeting doet. Dus die waarden zijn er zeker.
tsja.. Het volume lager zetten zal de echte olossing zijn, tezamen met het bespreken met de benedenburen (Wanneer zijn ze wel en niet thuis bv).

Maar goed. Contactgeluid is een van de vormen om geluid door te geven. Het verplaatsen van de box naar een muur bevestiging zal wel wat doen, maar niet genoeg vrees is. Hoogpolig tapijt zal ook een deel van het geluid tegen gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt met de plaatsing van je boxen maar heel beperkt de overlast beperken die buren hebben. Het is de energie van de lage tonen die de wanden en vloer en plafond letterlijk in beweging brengt. Het opheffen van het kontakt met tussen de boxen en de kamer helpt een beetje, maar verwacht er niet te veel van. In kroegen zie veel dat boxen met rubber (fietsbinnenbanden) aan ogen aan het plafond hangt.
Maar nogmaals, dat helpt maar een beetje. Minder lage tonen, of heel duur investeren in dubbele vloeren en buigslappe voorzetwanden. Maar dat laatste wil je niet.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste reken ik evt. ook tot de mogelijkheid! gat in de vloer boren glaswol of piepschuim er tussen douwen (ter plaatsen) niet door het hele huis. maar zou het uitmaken? misschien domme vraag maar wat is buigslap? gordijn of dun plaatjehout plastic?
AWM
14 jaar geleden
Nee, dat zijn volledig vrijstaande voorzetwanden van dubbel of driedubbel rigips met rockwool er achter. En dat op metal stud staanders. Dat is gewoon je huis verbouwen. En zinloos als je niet ook een zwevende vloer aanlegt. Alleen materialen toevoegen als piepschuim remt wat hoge tonen, meer niet.
De energie van je lage tonen moet worden opgevangen en afgedempt. Een extra bakstenen muur met spouw is de beste geluidsrem, LOL!
Het zijn altijd de laagste tonen die het meeste doordreunen en die worden door een rubber plaat nauwelijks gedempt.
Sommigen zeggen baat te hebben bij spikes (rubber conussen die voor dat doel ontwikkeld zijn).
Het ophangen zou kunnen helpen maar dat is helemaal niet zeker; hoe geluid zich in een woning voortplant hangt van de constructie af en is moeilijk zonder uitproberen te bepalen. Absorberende oppervlakken zoals vloerkleden helpen meestal wel, maar blijft een deeloplossing.
Ik heb ze ook wel eens aan het plafond opgehangen, maar ook dat is een gok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad heel erg vervelend als je niet van je muziek kan genieten omdat je constant het gevoel hebt dat je buren er last van hebben. Een kamer in een kamer, dat is hoe professionele studio's het oplossen. Maar daar heb jij niets aan.
Het plaatsen van de boxen en op rubber e.d. zetten heeft niet echt veel invloed voor de geluidsbeleving van de buren vrees ik. Zachter zetten en minder bas is wat zij willen.

Probeer met je buren tot afspraken te komen of een compromis. Als jij iets voor hun kan betekenen accepteren ze misschien makkelijker de last die ze van jou hebben.
Of misschien heb je nog een kamer in huis, die wat verder afgelegen is van het huis van de buren waar je wel wat harder naar muziek kunt luisteren.

Sterkte !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muurbeugeltjes of met kettinkjes aan het plafond hangen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt de geluidsoverlast in 2 delen ver-delen.

1. het ruimtelijk geluid - waar je dus weinig aan kunt veranderen - in sterkte aanpassen.

2. De resonantie - Het oppervlak waarmee de geluidsbox contact maakt met zijn ondergrond hetzij wand.

Om dit te beperken zijn er metalen conussen in de handel waarvan de punt de vloer raakt. Dus 4 punten per box maken contact met de vloer. Dit is de enige mogelijkheid om minimale (contact)resonantie te realiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bas eruit draaien of loudness uitzetten.