Kun je theoretisch alle mogelijke 2-5-1 cadensen toepassen in één compositie(zonder dat het té modern wordt o.i.d.)?

Of heeft dit bepaalde ''regels'' waar je rekening mee moet houden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In muziek geld 1 regel.
Als het goed klinkt is het goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor deze ''wijze'' woorden, maar ik heb er helemaal niks aan!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef muziek maken dan maar op....
Ik bedoel, wat heb je er aan als het geen &^$& klink maar theoretisch wel klopt?
Dan heb ik liever, het klopt theoretisch niet maar klinkt te gek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onzin, alles in de muziek is theoretisch te herleiden naar iets.
Tuurlijk zijn er bepaalde theorieën wat niet altijd goed klinkt in een bepaalde context. En tuurlijk moet muziek goed klinken, maar als je geen kennis van zaken hebt kun je in MIJN ogen geen goede muziek maken! U schoffeert het vak muzikant wanneer u zegt dat in muziek één regel bevat, namelijk als het goed klinkt is het goed. Dit is natuurlijk volstrekte onzin, mensen als john coltrane en Mozart hebben hun leven lang elke dag gestudeerd en bestudeerd, waardoor ze de muziek hebben kunnen maken die ze hebben gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm. En al die muziek die mensen gemaakt hebben welke geen noot kunnen lezen maar waarvan zoveel mensen wel genieten?
Maar begrijp dat dat in JOU ogen geen muziek is.
(Muziek dat goed klink hoeft nog niet goed te zijn?)
Voor MIJ is muziek emotie en geen leerboek.
Neemt niet weg dat theorie wel handig en goed is. :)

Het beste antwoord

Lastige vraag...
2-5-1 kun je bliven toepassen zonder grenzen. Vraag is wat je bedoelt met "alle".
Voorbeeld: Dm-G-C-F-Bb-E is een logische 2-5-1 en na de E verwacht je 'oor' ook weer wat. De uitdaging zit hem er volgens mij in om sprongetjes te maken waardoor je ook andere toonsoorten bereikt.
Je toevoeging 'zonder dat het te modern wordt' is moeilijk te snappen, omdat het persoonlijk is.
Waneer is iets 'té modern' ?
Vooral oid er achteraan is iets waar je als beantwoorder weinig mee kunt.
Maar standaard zou ik zeggen: ja dat kan.