Okay, ff wat lichte kost ;-) Hoe kan ik bij klassieke muziek het verschil in de tijd horen, de evolutie als het ware?

Van Mozart naar Bach bijvoorbeeld, hoe hoor ik dat ze tijdsgenoten waren en waar heeft Beethoven de draad opgepakt en hoe is zijn muziek dan weer anders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Dat is niet iets wat een 'amateur' zomaar kan horen. Deskundigen studeren daar jaren en jaren op. Over het algemeen kan je wel stromingen ontdekken (bijv. romantiek, enz), en als je je een beetje inleest (voor zoiets kan je met Wikipedia al een eind komen) kan je leren de hoofdkenmerken van deze stromingen te herkennen. Het preciezer analyseren van hoe één stuk op een ander gebaseerd is, is iets waarvoor je echt de bladmuziek erbij moet pakken en je moet er veel verstand van moet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja precies,doe ik ook altyd.dat werkt het beste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.muziekstromen.nl
Op deze site krijg je een goed beeld (via tijdsbalk en zo) van hoe de perioden tot elkaar staan en wat ze inhouden.
(voor beschrijving perioden klik onderaan in legenda)

Toegevoegd na 3 minuten:
...en je kunt ook luisteren.