Waar haalt het programma "kinderen voor kinderen" hun zangertjes en zangeresjes vandaan?

Kinderen voor Kinderen bestaat al een hele tijd. Ik zie dat er soms kinderen gebruikt worden die al bekend zijn. Ik vraag me af waar de kinderen vandaan komen die meedoen aan Kinderen voor Kinderen. Volgens mij heb ik zelfs ooit gehoord dat ze allemaal uit dezelfde regio komen, maar daar kan ik me in vergissen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Het beste antwoord

De kinderen van het koor hebben allemaal auditie gedaan om er bij te mogen komen. In principe maakt het niet zoveel uit waar je vandaan komt. Als je ouders 'gek' genoeg zijn om je elke week naar Amsterdam te brengen mag je auditie doen.
De selectie criteria zijn best streng: Je moet écht goed kunnen zingen maar tegenwoordig ook dansen om bij het koor te mogen.
Hierdoor zie je vaak dat er kinderen mee doen die hier al veel mee bezig zijn, doordat ze bijvoorbeeld op de dansacademie van Lucia Marthas zitten.
Daarnaast is het zo dat het koor voor de optredens/TV opnames wordt aangevuld met 'danskinderen' van die dansopleiding.
Kinderen die tijdens de auditie nog niet klaar lijken te zijn voor het koor maar wel veel potentie hebben worden uitgenodigd om bij de Kinderen voor Kinderen Academy te komen: Ze mogen dan elke zondag komen oefenen en aan het eind van het jaar doen ze dan opnieuw auditie.

Een groot misverstand is dat de kinderen auditie doen voor het koor als ze mee doen met het Kinderen voor Kinderen Songfestival. Dit is een apart onderdeel van Kinderen voor Kinderen waar alle kinderen (binnen de juiste leeftijdsgrenzen) in Nederland aan mee mogen doen. Het bestaat uit lokale voorrondes, provinciale finales en een landelijke finale. Van de laatste zend de VARA een registratie uit op TV. Het is wel een aantal keer gebeurd dat deelnemers uiteindelijk bij het koor terecht zijn gekomen maar dit is vaker uitzondering dan regel.

Nog heel kort over het wel of niet uit de buurt komen van de koorkinderen: vroeger was dit inderdaad een regel. Hierdoor is het koor bekend geworden met de gooise R. Deze regel heeft met na Kinderen voor Kinderen 10 overboord gegooid. bij nummer 11 is er zelfs gebruik gemaakt van een koor uit Friesland ter aanvulling!

Hopelijk is dit de informatie die je zocht. Mochten er nog vragen zijn dan lees ik het wel!

Groetjes,
Jeroen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er wordt best wel 'reclame' voor gemaakt dus als je in de juiste omgeving woont kun je elk jaar auditie doen. Die omgeving is rond Hilversum omdat je gewoon heel veel moet oefenen en het is dus niet handig als je dan in Groningen of Limburg woont omdat je ook na schooltijd moet oefenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Verder: als je goed kunt zingen kom je niet alleen door de Kinderen voor Kinderen auditie en daarom zie je veel kinderen ook wel in andere programma's etc.

Toegevoegd na 1 uur:
Tegenwoordig kun je (met dank aan de reactie) wel audities doen en meedoen met de voorronden als je niet in de buurt woont maar dat doet niets af aan het feit dat je een aantal maanden alsnog meerdere keren per week ver moet reizen om te kunnen oefenen. Niet alle ouders kunnen en willen dat opbrengen en zo selecteert het toch voornamelijk richting mensen die max een uur van het Gooi afwonen. Vroeger moest je echt heel dichtbij wonen maar dat is dus losgelaten (als je maar komt).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In tegenstelling tot jouw antwoord (rond Hilversum) staat in je bijgevoegde link het volgende:
Citaat:
Wat kan ik doen als ik te ver weg woon voor het Koor?
Je kunt altijd meedoen aan het Kinderen voor Kinderen Songfestival. De voorrondes en provinciale finales voor dit festival worden vanaf september in iedere provincie gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat klopt maar daarna moet je dus wel daar komen om meerdere keren per week te oefenen. Veel ouders kunnen dat reizen niet aan maar dat laten ze nu dus blijkbaar aan de ouders over: vroeger was dit echt niet mogelijk en moest je op korte afstand wonen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat was in het verleden. Vraagsteller stelt de vraag in het heden. Trouwens geloof ik graag dat dit vroeger niet mogelijk was. Die Gooise Trutten R vond ik wel wat hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt auditie doen en tot september dus ver weg wonen is geen probleem maar er staat nergens of het daarna niet alsnog een probleem kan worden. Er moet nog steeds iemand jou brengen en halen en dat moet wel kunnen en mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook voor mensen zonder /r/ is er nog hoop: http://www.youtube.com/watch?v=5Ug8cvrOY4U
De kinderen komen (bijna) allemaal uit de buurt van Hilversum: Het Gooi.
Dit vanwege de vele repetities waarvoor de kinderen naar de studio moeten komen.
Ik weet niet hoe het nu is, maar zeker in de eerste jaren kon je dat erg goed horen: ze hadden allemaal een erg sterke Gooise R.
11 jaar geleden
Een antwoord is al gegeven. Aanvullend criterium lijkt wel te zijn dat je een Gooise 'R' hebt en een harde 'G'. (Op You Tube is een leuke parodie te vinden: De Boksbeugeltjes met Ik Heb Die 'R' Niet)