Als ik muziek maak op de computer kan ik moeilijk melodie-lijnen bedenken. Zijn hier online lessen voor?

Ik werk wel gewoon volgens een toonladder, maar kan gewoon niet een goede melodie-lijn bedenken, en zeker niet een stel leuke akkoorden eronder. Zijn hier op internet een soort lessen/inspiraties in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Er valt op het internet heel veel te leren, en je kunt er ook veel inspiratie opdoen. Maar juist voor wat jij wilt (leren) is internet niet zo geschikt.

Dat komt omdat dit met creativiteit te maken heeft. De kans is groot, dat als je het via een algemene weg (b.v. een soort cursus die voor iedereen geschikt is) probeert t leren, je dan gaat imiteren, en dat is nou net niet de bedoeling.

Wil je leren, om goede melodielijnen te bedenken, en daar ook goede akkoorden onder te zetten, dan zit er niets anders op dan om les te nemen, b.v. op een muziekschool. Als je een goede leraar treft, zal hij/zij een aanpak kiezen die voor jou geschikt is, en die aansluit bij jouw wensen. Er wordt dan gewerkt vanuit jouw mogelijkheden en vaardigheden, en je loopt dan niet zo snel de kans, dat je melodietjes en accoordjes gaat verzinnen die al 100 keer bedacht zijn. Een muziekdocent zal je creativiteit stimuleren, en dan zul je leren muziek te bedenken die echt van jou is, en dus uniek.

Wil je dat niet, of heb je het geld er niet voor, dan kun je natuurlijk ook heel veel oefenen. Veel spelen, kritisch luisteren, en natuurlijk ook veel naar verschillende stijlen muziek luisteren. Maar dat is alleen wat minder effectief dan les nemen. Succes!