Waar gaat 'hotel California' van The Eagles over?

zit dr een moraal in? wat is de boodschap?
vraag me dit echt al 25 jaar af..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-hotel-california-eagles.7047
AWM
14 jaar geleden
Ha! Die had ik nog niet gezien. Maar dat beste antwoord was dus niet juist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet Antwoordman, ik heb die interviews waarin Henley dat beweerde wel degelijk gezien en gelezen.

Antwoorden (5)

De zanger Walsh verklaarde in de Top2000 a Gogo versie 2007, dat de titel verwijst naar de vele kunstenaars die rond die tijd naar Californië trokken om deel uit te maken van allerlei kunststromingen die daar plaatsvonden en de aldaar verworven vrijheden. Velen gingen echter net zo snel als ze kwamen; Californië leek wel een doorgangshuis met korte verblijven; een hotel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit wikipedia (zie onderstaande link):
De tekst van het lied gaat letterlijk over een vermoeide reiziger die de nacht doorbrengt in een luxe hotel wat er aanvankelijk gastvrij en welkom uitziet, maar wat later een verschrikkelijke plaats blijkt te zijn waar men nooit meer uit kan vertrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit liedje gaat over een afkick-gevangenis.
De California Rehabilitation Colony (CRC) in Norco
was eigenlijk een luxe hotel dat werd omgetoverd in een militaire basis in de 2e wereldoorlog. Daarna werd de drugs-afkickgevangenis van California. Verslaafden mochten daar in als ze wilden, maar ze mochten er niet zomaar uit. Dat besliste de leiding. Nu snap je ook zinnen als "Blind spots are monitored by mirrors on the ceilings" en "The guard captain prevents prison-brewed wine 'pruno' from being used.
Zo zit de song vol met dat soort aanwijzingen.
AWM
14 jaar geleden
Ha, die Fror;

Hotel California gaat over de verslavende manier van leven zoals die in de vroege jaren zeventig (en misschien nog steeds wel) in die staat heerste. Het allesoverheersende consumentisme dat meer, nog meer en nog veel meer predikt en waarvan het maar moeilijk loskomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de overlevering van sommige gelovigen gaat Hotel California over de hel. Verhalen gaan dat dit vroeger een kerk was die na verpaupering een satanskerk is geworden.

Een aantal argumenten die zij daarvoor geven: Er wordt gezongen over '...but they just can't kill the beast' (staat voor de duivel), en "Please bring me my wine (voor gelovigen het boed van Jezus)", en "We haven't had that Spirit hier since 1969 (het jaar dat de kerk zijn deuren sloot)."

En last but not least: "You can check in anytime you want, but you can never leave."

Of, en wat er van waar is dat weet ik niet. Ik weet alleen dat dit verhaal de ronde doet onder sommige gelovigen over dit lied.