Waar gaat het nummer 'I am the walrus' van The Beatles eigenlijk precies over?

Wat wordt er bijvoorbeeld bedoeld met 'I am the eggman, I am the walrus' ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
7.1K

Het beste antwoord

Het steeds terugkerende woord "walrus" is een referentie naar het gedicht "The Walrus And The Carpenter" van de Engelse kinderboekenschrijver en dichter Lewis Carroll (bekend van Alice in Wonderland).

John Lennon had van een leerling van zijn oude basisschool een brief ontvangen waarin stond dat haar leraar Engels zijn leerlingen Beatles-teksten liet analyseren als opdracht. Hij voelde zich hier door vereerd en vond het verwonderlijk dat een leraar zoveel tijd en moeite stak in het ontcijferen van zijn teksten. Daarom schreef hij als reactie voor de grap een zo onbegrijpelijk mogelijk nummer, vol met nonsenszinnen en wartaal. Het resultaat was "I Am The Walrus".

De ideeën voor de teksten haalde Lennon uit drie nummers waar hij mee bezig was. Het eerste idee was geïnspireerd op een sirene die hij vanuit zijn huis in Weybridge hoorde ("Mister city, p'liceman sitting, pretty little p'licemen in a row"). Het tweede idee kwam uit een kort gedichtje over iemand die in zijn tuin zit ("Sitting in an English garden, waiting for the sun. If the sun don't come, you get a tan from standing in the English rain"). Het derde idee was afkomstig uit een opsomming van willekeurige zinnen en nonsensuitspraken ("Sitting on a cornflake, waiting for the van to come").

Op een dag bracht Lennons goede vriend en voormalig Quarrymen-lid Peter Shotton een bezoek aan hem. Lennon vroeg aan hem of hij zich het schoolpleinliedje wat ze vroeger altijd zongen nog kon herinneren. Shotton herinnerde zich enkele zinnen en zong het voor. Lennon haalde hier een aantal woorden uit om aan de rest van de tekst van "I Am The Walrus" toe te voegen.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat liedje, net als veel andere in datzelfde decennium, ging over drugs.
De Walrus is een verwijzing naar de walrus in Lewis Carroll's "The Walrus and the Carpenter" (van"Through the Looking-Glass", zeg maar het tweede deel van Alice in Wonderland). De volledige titel is geloof ik 'Through the Looking-Glass (And What Alice Found There)'.

Dan the Eggman... Waar het vandaan komt, was vermoedelijk Eric Burdon. Hij is de leadzanger van de band "The animals". 'Eggman'. Burdon stond bekend als 'Eggs' bij zijn vrienden, afkomstig van zijn voorliefde voor het breken van eieren over naakte meisjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
So...even over dat eieren breken van die eieren: je kunt maar een hobby hebben zeg! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar stond hij in ieder geval om bekend. Och, een rockstar zijn was zo slecht nog niet in de tijd :).