Hoe jodel je?

Je weet wel die Oostenrijkse zang stijl.
Er wordt over het algemeen lacherig en neerbuigend over gesproken. Maar er zijn weinigen die kunnen jodelen. Het schijnt dus een moeilijke techniek te zijn.
Wat doen ze precies met hun stem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
7.1K

Het beste antwoord

Zoals alle geluid, produceer je ook de jodelgeluiden met de stembanden in je strottenhoofd, en werk je ze bij met mond, tong en lippen. Iedereen kan het leren, al is ook op dit gebied de ene getalenteerder dan de andere.
Ieder mens heeft twee ‘stemmen’: een kopstem en een borststem. Dat je twee stemmen in je hebt, komt omdat je stembanden op twee manieren kunnen trillen. Net zoals het blad van een gitaar trouwens. Ofwel trilt het blad als één geheel, ofwel gaan de linker- en de rechterhelft elk apart op en neer. Er zijn nog manieren van trillen, maar die twee nemen negentig procent van je stemgeluid voor hun rekening.
Normaal probeer je bij het zingen te vermijden om je kopstem te moeten gebruiken: die klinkt al snel heel schril. Bovendien zit er een gat tussen het bereik van je kopstem en dat van je borststem; in het tussengebied kun je met geen van beide een fraaie prestatie neerzetten.
Operazangers zijn erin getraind om de overgang van borst- naar kopstem toch vloeiend te laten verlopen, zodat ze kunnen overstappen zonder dat het opvalt. Jodelaars doen juist het tegenovergestelde: zij benadrukken het verschil tussen de twee stemmen, door ze afwisselend te gebruiken, met telkens een groot verschil in toonhoogte tussen twee opeenvolgende noten.

Jodelklanken dragen ver, en Tibetaanse monniken gebruiken ze al vele eeuwen als communicatiemiddel. In de dertiende eeuw hoorde ontdekkingsreiziger Marco Polo ze bezig. Via hem bereikte het jodelen de Alpen, om in de negentiende eeuw ook bij de Amerikaanse cowboys te belanden.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel verhaal, maar ik geloof het allemaal.
:)

Andere antwoorden (2)

Je vinger tussen de duur doen, dan weet je het vanzelf..

Nee even serieus.
Ik heb het mezelf ook wel eens proberen aan te leren. Maar mij lukte het niet.

Er wordt gezegt dat je je stem over moet slaan.
En dat je van kopstem naar buikstem moet gaan.
Als je het fout doet is het wel slecht voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad erg moeilijk, maar ik vond hier een erg handige link voor mensen die willen leren jodelen! :)

http://www.jodelkurs.com/ned_index.html
10 Lessen waarin geleerd wordt hoe je moet jodelen.

Het youtube-filmpje hieronder trouwens ook: