Hoe heet dit instrument?

Bij Who Is It van Michael Jackson hoor je bij het intro een bass drum op de eerste tel, en een snare op de tweede. Daartussen door hoor je een bas. Maar op de tel tussen de eerste en de tweede tel hoor je nog een soort geluidje, een soort tik. Ik probeer het liedje voor de lol na te maken, maar vroeg me af wat dat is voor geluid? Sorry beter kan ik het niet uitleggen.

Toegevoegd na 31 seconden:
Het is een soort hihat maar dan anders!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Op mijn keyboard is dit geluidje als clap te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep. De lekker ouderwetse Handclap. (Zoals deze in de meeste toenertijde drumcomputers werd gebruikt.)
+1
In de kern zal 't een clap zijn, maar de gemiddelde clap in een keyboard/synthesizer is vrij droog en kort. Om dezelfde soort clap te verkrijgen kun je drie dingen doen:

- Voeg er een galm (reverb) aan toe met precies de lengte en de klankkleur om 't origineel te benaderen. Dit zou dus een dedicated galm moeten zijn voor die clap, dus dat moet je maar net tot je beschikking hebben natuurlijk.

- Maak een nieuwe clap met een synthesizer. Bijvoorbeeld met ruis (noise, white noise) welke door een filter en/of equalizer heen gaat, en een volume envelope die qua tijdverloop overeenkomt met de clap in Who Is It. Eventueel layer je dit met een echte clap. Dit alles is overigens vooral een hoop probeerwerk, er is niet een eenduidig recept op papier te zetten, niet in de laatste plaats omdat de beoogde oplossing niet altijd toe te passen is voor de eindgebruiker..

- Vind precies zo'n clap op een sample-cd, en als je een sampler hebt zou je die clap dan dus kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja.
Blijft dat het een clap is dus....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar als de vraagsteller een redelijk klankgetrouwe versie wil maken is een typische kale/droge claps niet genoeg, en die kale/droge versie is precies wat je aantreft in keyboards/synths.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meeste keyboard hebben ook wel iets van reverb er op zitten.
En ja als je exact zelfde wil kun je het beter gaan samplen.