Zijn er bepaalde eisen verbonden aan het aanmelden bij BUMA / STEMRA ? Moet je jou creatie op papier zetten of kan het ook dmv een cd?

Mijn zoon ( 18 jr ) maakt vrij goeie beats, maar is nieuw in deze wereld. Graag advies.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wil je weten hoe hij zijn werk beschermt? Daar is de BUMA STEMRA namelijk niet voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer stemra buma te ontwijken. Die kneipen de artiest alleen maar uit. Geld zie je nauwelijks van ze.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok. BUMA / STEMRA vermijden en die zijn daar niet voor. Ok. Wat nu?

Antwoorden (1)

Laat ik eerst even een aantal dingen rechtzetten:

Als artiesten worden uitgeknepen dan komt dat voornamelijk door de platenmaatschappij, niet door B/S (buma/stemra). Waarom? Omdat in veel gevallen de artiest niet het copyright heeft over de muziek. Dikwijls is er een componist/producer die zo'n nummer schrijft en de artiest zingt 't vervolgens. Middels B/S zou die artiest géén recht hebben op een vergoeding! Waar de artiest aanspraak op moet maken is de SENA. B/S richt zich op schrijvers (tekst, muziek), en SENA richt zich op uitvoerenden, zoals instrumentalisten, zangers etc. (maar ook producers, zij kunnen dus geld uit twee organisaties krijgen!).

Ergo, als die zoon een componist is, dan regelt hij z'n zaakjes bij Buma/Stemra (als auteur) en Sena (als uitvoerende). Let op: Het heeft eigenlijk alleen zin als er echt sprake gaat zijn van geld verdienen middels royalties. Dus, 't moet landelijke airplay krijgen, want een keertje spelen op de jaarlijkse braderie van de Terneuzense Rotary gaat geen zak opleveren aan royalties. Dan kun je beter met die lui een factuurbedrag afspreken.

In dat opzicht is B/S wel weer sneaky. Heel veel wat ze doen is nattevingerwerk, zelf noemen ze dat een 'steekproef', maar ik heb betrouwbare bronnen dat ze 'ongeveer' kijken wie er 'ongeveer' veel punten waard is in hun systeem, en die krijgen dan 't geld. De minkukels qua rang krijgen geen zak. Maar, het gaat hier dan vooral om exploitatie in 't wat minder controleerbare circuit, zoals lokale feestjes, muziekverenigingen etc. Waar dingen *meestal* wel goed geregeld zijn is landelijke tv - ik spreek uit ervaring. Tegenwoordig is er een fingerprinting-systeem, hetgeen dus inhoudt dat je je muziek moet uploaden naar een server van B/S. Hun computers checken dan de rtv-zenders en registreren dus automatisch wat er gedraaid wordt. Persoonlijk vind ik cue-sheets een stukje veiliger en behoorlijker, maar dat terzijde.

Registratie middels papier (notenschrift) is al tijden niet meer nodig. Lidmaatschap kost geloof ik iets van 60 euro per jaar oid, en 't eerste jaar wat meer vanwege inschrijfgeld.

Verder: zo gauw iemand iets maakt heeft die persoon het copyright, daar hoef je niks voor te registreren. Wel moet je in geval van gedoe kunnen aantonen dat je de eerste bent die 't stuk in bezit heeft. Ik ben niet helemaal overtuigd dat dit soort zaken heel erg actueel is. Sowieso, binnen 't genre van je zoon zit alles dicht tegen elkaar aan.

Again: B/S-Sena heeft pas zin bij airplay!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Mvs 78 Ik ben heel blij met de informatie. Het is idd niet van toepassing wanneer er braderieen etc op het hoofdprogramma staan. Nee hij wilt echt de professionaliteit in, maar de mens is tegenwoordig zo moeilijk te vertrouwen. En hij is al een goedgelovige, dus i try to watch his back. Thanks again. It really helped.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat me je dan één tip geven! Als je 18 bent denk je dat je de hele wereld aankan. Je denkt ook dat de hele wereld op jou zit te wachten. Been there, done that. Neem van me aan dat hij niet de enige is die in z'n jongheid iets creatiefs wil doen met als doel er professioneel iets mee te doen. De concurrentie is moordend, met name in die wereld van beats en loopjes. En, de concurrentie is goed, wellicht nog wel beter zelfs. Als 't lukt om door te breken kun je er goed van leven, maar, IN HEMELSNAAM, spiegel je niet aan de *succesverhalen*! Voor iedere succesvolle artiest zijn er 100 die 't niet gelukt is. Zijn die allemaal slecht? Welnee, maar de markt is er niet voor. En:.. ..Belangrijker nog: veel muzikale personen missen een specifiek aspect dat bij het spel hoort: communicatie. Het lijkt musicus-eigen te zijn om te communiceren middels muziek. Ik zal niet zeggen dat iedere componist gelijk een halve autist is, maar veel extraverte zakenmensen zitten er niet tussen. En dat is nu precies het element dat je *wel* nodig hebt in 't vak. Heb je dat niet, dan gaan de opdrachten naar de zakenmensen die waarschijnlijk muzikaal minder goed zijn.. maar gewoon de betere babbel hebben. Tip tip tip tip: laat 'm in hemelsnaam iets studeren (HBO/univ) waar vraag naar is. Geen nonsens als culturele antropologie, communicatie, archeologie, moderne dans, kunstmanagement etc. Als hij dan daarin met succes een baan kan vinden, laat 'm dan vooral z'n hobby uitbouwen en het gerelateerde succes nemen zoals 't komt. De economie is er momenteel niet naar om te gaan gokken met professionele hobby. Nogmaals: been there, done that.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens. Met studie maak ik geen grapjes. Hij is geen studiebol maar weet wel waar hij naar toe wilt. Ik ben al blij dat hij muziek maakt ipv rotzooi op straat uithalen wat niks dan ellende oplevert. Ik waardeer jou info en advies enorm. Zo krijg ik de gelegenheid alles door een ander bril te bekijken. Wellicht dat mijn zoon zich er bewust van is. Zoniet doe ik mijn uiterste best om zich niet blind te laten staren op de successen van de grote jongens cq de gelukkigen. Mijn dank is groot.