Kan iemand mij uitleggen wat moll-dur is en hoe het werkt? (muziek)

zie vraag

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
7.5K

Het beste antwoord

Moll is de Duitse aanduiding voor kleine terts toonladder, en Dur die voor grote terts toonladder. De eerste klinkt droevig, is in mineur. De tweede klinkt vrolijk, is in majeur. Hoe het werkt kan je hier lezen:
- http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/muziek/simpel-uitleggen-grote-terts-kleine.312281
- http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/muziek/manier-mineur-majeur-houden.277485
- http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/muziek/simpel-uitleggen-grote-terts-kleine.312281

Bij een klassiek muziekstuk staat bijvoorbeeld de aanduiding A moll. Dat betekent dat de toonsoort a kleine terts is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Laatste link was niet goed gekopieerd, dit is 'm: http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/muziek/klinkt-mineur-geschreven-muziek-treurig.294950
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

wellicht kan je hier iets mee (vraag en antwoord, zie link)

"Letterlijk betekent het majeur (dur) content in een mineur (moll) contekst (of andersom), echter in de praktijk lijkt het van alles te kunnen betekenen.

Verschillende uitleggen die ik ken van md en dm:

- een trap die in een bepaalde toonsoort mineur is wordt een majeur akkoord (dus de grondtoon is toonsoorteigen maar het geslacht van het akkoord niet).
- de zesde noot van de toonsoort wordt verhoogd , danwel verlaagd waardoor andere akkooorden onstaan.

Kan iemand eens uitleggen wat de officiele betenis(sen) is/zijn, en waar komt dat gedoe met die 6e noot vandaan? waarom de 6e? waarom niet een willekeurige andere noot uit de toonsoort."

"De enige uitleg die ik ken is inderdaad de 6 verhogen (dur-moll) of verlagen (moll-dur).

In C majeur (c d e f g a b) wordt de a dus verlaagd naar as.

En dit heeft dus alleen invloed op de akkoorden waar een a in zit:

Dm7 (d f a c) wordt Dm7b5 (d f as c) en dit noem je dan IImd
Fmaj (f a c) wordt Fm (f as c) = IVmd
Am7 (a c e g) wordt Abmaj7#5 (as c e g)

Ze noemen dit ook wel "lenen uit mineur" (of majeur). In C majeur is het II akkoord Dm7, in C mineur is het Dm7b5. Enz...

Zo kan je dus in kadenzen wel eens een IImd tegenkomen (of IVmd of VI md).

Waarom dit alleen met de 6 is en niet met de 2 of 3? Geen idee.

Overigens de termen dur en moll komen uit het duits en worden gebruikt voor majeur en mineur. Cmoll = Cmin"

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?121924-dur-moll-moll-dur-(dm-md)