Wat is: Synthipop?

ik las dat in de Tina mischien hebben ze het woord zelf verzonnen of bestaat het echt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

het bestaat echt maar je schrijft het anders ;-)

De stijl ontstond begin jaren tachtig, tijdens de new wave in Groot-Brittannië, waar de stroming, wat betreft de meer op de hitparade gerichte bands, door het leven ging als 'New Romantic'. De meeste bands zijn beïnvloed door artiesten als David Bowie, Roxy Music en Kraftwerk. Het "pop"-gevoel is in deze muziek zeer belangrijk. Goede melodieuze en luchtige liedjes met goede zanglijnen, maar het uitgangspunt blijft dat het elektronisch en synthesizer-gedomineerd moet zijn, hoewel het (sporadisch) gebruik van gitaar nog wel eens voorkomt.

Het genre is heden ten dage vrijwel alleen populair binnen de gothic-subcultuur, hoewel de huidige bands qua geluid niet ver zijn afgedwaald van de sound die vooral Depeche Mode heeft neergezet. Synthpop is zeer populair in Scandinavië waar bands in dit genre vaak de hitparade halen, en in Duitsland en Frankrijk. De songstructuren van de synthpop stonden ook aan de basis van de futurepop wat een kruising is tussen EBM, trance en synthpop.