Hoe notenschrift onthouden?

Wat is een goede manier om notenschrift en bijbehorende akkoorden te onthouden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Antwoorden (4)

Je zou dan een fotografisch geheugen moeten hebben. Het enige dat bij mij werkt is het muziekstuk steeds oefenen tot je het uit je hoofd kent. De muziek komt dan tot leven en je weet dan vanzelf ook wat de volgorde is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het systeem werd hierboven uitgelegd, maar ik denk dat je dat al snapte.

Het is een kwestie van heel veel doen. Elke dag een uur spelen, lezen van noten is net als het lezen van de krant, daar heb je ook jaren over gedaan voordat je dat vloeiend kon.

Ik ken geen truukje om het even snel te onthouden, ik weet wel uit ervaring dat het steeds makkelijker wordt en je er steeds meer systeem in gaat zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, oefenen blijft het belangrijkste natuurlijk. Ik probeer daarbij het notenschrift in te prenten, het als het ware voor me te zien waarbij de akkoordwisseling de leidraad is. Het akkoord is dan het "handvat" om vrijer met de melodie om te gaan. Het inprenten werkt steeds beter. Maar ik het het idee dat er wellicht een beproefde methode zou kunnen bestaan. Dit omdat ik voor mezelf merk dat eenduidigheid in oefenen de beste resultaten geeft.

Leuk om te zien hoe positief er gereageerd wordt,
Robin
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn mening kun je dingen het best uit je hoofd leren als je leert de bladmuziek los te laten als bron van al je informatie. Oefen eerst gewoon van bladmuziek een nummer, tot je het goed kent en dan probeer je het begin een keer uit je hoofd. Niet gelijk het hele stuk uit je hoofd willen kennen, dat kan bijna niemand. Gewoon eerst de eerste paar maten (of in plaats van de eerste maten kun je ook het refrein van een popliedje uit je hoofd leren, wat je wil. Zolang het maar niet teveel maten in één keer is, want dan onthou je er helemaal niks van en als je per x aantal maten oefent leer je kleine stukjes :) Beter iets dan niets ;-)). Speel eerst eens aandachtig die paar maten van de muziek af, waarbij je meer op de handelingen die je handen doen let dan op wat de muziek voorschrijft (dat moet je dan al beetje weten, maar je mag nog spieken ;-)). Pas daarna kijk je niet meer naar de muziek en probeer je dat begin uit je hoofd. Weet je niet meer uit je hoofd welke noot/akkoord je moet hebben? Spiek dan gerust even weer op de bladmuziek, speel het een keer van blad af, en probeer het zelfde stukje daarna opnieuw uit het hoofd.

Ik weet niet welk instrument je bespeelt, maar bij piano is het makkelijkst om eerst óf je linkerhand óf je rechterhand uit het hoofd te leren, dan de andere hand en dan pas het stuk met beide handen uit het hoofd te
leren. Let bij de piano ook goed op de verplaatsingen die je handen maken op bepaalde punten, zodat je vanaf die punten automatisch weet waar je je hand naar toe moet verplaatsen en op welke manier (de duim onder vinger 3 door bijvoorbeeld, etc)

En zoals bij alles in de muziek is ook hier de enige echte oplossing: Oefenen, oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Zelfs natuurtalenten kunnen niet zonder oefenen. Altijd blijven oefenen, kijk maar eens op bijgevoegd plaatje ;-) Dat geld voor alles in de muziek, welk instrument ook. Of je nou uit je hoofd wil leren spelen zoals jij, of iets anders wil leren op je instrument.