Hoe belangrijk is ademhalen door de neus bij het zingen?

Ik ben chronisch verkouden als gevolg van een huistofmijt allergie, ik kan dus zelden door mijn neus ademen.
mijn vader beweerd nu dat het niet mogelijk is hoge te zingen zonder door je neus te ademen.
ik vinde dat ik het bewijs ben dat dat niet zo is :p

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk hebben jullie allebei gelijk en ongelijk, en is dat te wijten aan het niet duidelijk overbrengen van je mening.

Als je vader bedoelt, dat als je verkouden bent, het zingen van hoge tonen wat minder makkelijk gaat, en dat het er vooral niet mooier op wordt, dan heeft hij gelijk. Je stem is niet alleen je keel, je stembanden of je mond, maar alles wat daar in de buurt zit. Bijna je hele hoofd is een soort klankkast voor je stem. Bij een verstopte neus, werkt die klankkast niet zo goed.

Maar jij hebt gelijk als je zegt, dat in het algemeen, het wel of niet inademen door de neus, geen enkele invloed heeft op de hoogte van je stem. Als je zingt dan heb je adem nodig die je eerst hebt ingeademd. Hoe die lucht, die je daar voor nodig hebt, in je longen is gekomen, door je neus of door je mond, is niet belangrijk.

En natuurlijk is het al helemaal niet zo, dat als je zingt, het een definitie is, dat je door je neus inademt. Bij bepaalde muziek kan het zelfs noodzakelijk zijn, dat je door je mond inademt, omdat dat veel sneller gaat dan door je neus. Dan moet je denken aan lange muzikale zinnen, met nauwelijks rusten daartussen. In dat geval moet je aan het einde van de zin, razendsnel ademhalen, om lucht te krijgen voor de volgende zin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor. Bij zangles leer je juist door je mond adem te halen omdat je dan veel meer lucht binnenkrijgt.