Hoe komt het dat je beter kunt zingen als je staat?

Ik zit nu te oefenen achter de Laptop..en het klinkt heel anders dan als ik sta...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.1K

Het beste antwoord

Je zit dan niet zo in elkaar gekrompen. Je kan beter inademen en het ook beter naar buiten laten komen.

Ik kan het niet beter zeggen, maar ik weet wat je bedoelt, ik heb dit regelmatig zelf gehad, maar het is dan net alsof je er 'meer ruimte' voor hebt ofzo...

(wat en waarom ga je zingen trouwens, of zeg je dat liever niet? ;-) )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dit geval een nummer van Adele.
Ik zing ongeveer 3 keer per maand met een aantal anderen in de kroeg..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O wat leuk! Ik deed altijd het tegenovergestelde: in de kerk haha! Maar het principe blijft hetzelfde ;-)

Andere antwoorden (8)

Zingen doe je niet alleen met de stembanden maar met het hele lichaam en geest.

Zangtechniek en het leren daarvan is daarom sterk persoonsgebonden. Als jij je bijvoorbeeld niet lekker voelt, hoort men dat meteen in de stem. Of soms heb je wel eens van die dagen dat alles fout gaat, het zingen gaat dan ook meestal ook een stuk minder lekker.

Stemgebruik vergt inspanning van een hoop spiertjes bij het strottenhoofd, maar ook in de rest van het lichaam, zoals bijvoorbeeld de buikspieren. Als je lichamelijk of emotioneel gespannen bent, dan spannen er een hoop spieren aan in het lichaam. Dat heeft dus direct invloed op de stem. Vandaar bijvoorbeeld de spreekwoorden: een kikker in de keel hebben of de woorden bleven hem in de keel steken en een brok in de keel hebben.

Lichaamshouding is belangrijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie voor meer tips deze site:

http://www.2.karaokes.nl/ademhaling.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het goed is zing je met ademsteun of wel zet je je adem laag vast. Kijk maar eens in de spiegel als je staat, je zet je buik daar bij uit. Dit gaat gewoon minder makkelijk als je zit gewoon omdat er minder ruimte daarvoor is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ademhaling spieren zijn samen met je stembanden verantwoordelijk voor je zang.
Aangezien je ook voor een groot gedeelte je buikademhaling nodig hebt, zul je moeten gaan staan.
Dan pas kun je goed doseren en je ademhaling techniek ten volle benutten.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staande zingen lukt beter omdat je ademhalingstechniek dan beter kunt benutten. Het zingen uit volle borst gaat dan ook veel beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je goed zingen dan moet je zelfs staan. Je moet laag ademhalen. Mannen schijnen dat beter te kunnen dan vrouwen. In ieder geval als je op je rug ligt haal je laag adem. Als je staat en je haalt laag adem zet je borst niet uit.
Vervolgens laat je de lucht (met het zingen) van onderuit je longen weglopen. Voor je gevoel van onderuit je buik.
Dit vereist wel wat oefening en techniek, maar als je dit op deze manier doet heb je de beste basis voor een goede zangtechniek.
Onmogelijk om dit zittend te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je staat,hebben je longen meer ruimte en dus meer volume,wat je stemkracht te goede komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer uitzicht he,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn al vele adviezen gegeven. Wat ik er nog aan kan bijdrage is, dat de borstkas mede gebruikt wordt als klankkast. Deze is natuurlijk optimaal wanneer je staand de juiste lichaamshouding hebt.
En ja, die mannen hebben dan meer 'inhoud' en klinkt het voor jou wellicht voller/ruimer.
Succes en veel plezier.