Hoe leer je het makkelijkste noten lezen en spelen?

Ik heb een oud keyboard aangeschaft, en nu wil ik graag noten leren lezen, maar weet iemand een makklijke manier om dat te toen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
4.3K

Het beste antwoord

Een eenvoudige manier die ik zelf regelmatig toepas bij vrienden, collega's en kinderen is: iedere toets de letter geven van de noot... a t/m g. Een notenbalk in het groot even uitprinten (met de noten van a t/m g er onder geschreven zodat je kunt zien welke noot bij welke letter hoort) en deze op het keyboard/piano plakken.
Ieder liedje met noten kun je nu eenvoudig leren spelen door goed te kijken naar de noot in de notenbalk van het liedje en deze te combineren met de notenbalk die je hebt uitgeprint.
Je ziet een noot in het boek, kijkt welke noot het is en kunt deze aanslaan op het keyboard.

Je kunt beginnen met de noten leren; de notenbalk met de geschreven letters naast een liedje leggen en dan het liedje gaan 'vertalen' naar letters. Iedere noot schrijf je in letters. Zo leer je snel noten herkennen.

Een goed boek voor beginners is ook een aanrader. Het vergt nogal wat zelfdiscipline om noten te leren, zeker op wat oudere leeftijd. geef niet op, blijf oefenen. Lukt het helemaal niet: neem dan een paar lesjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Door een leerboek voor beginners aan te schaffen.
Er zijn dan wel drie notenbalken als je een voetenklavier hebt. Anders maar twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de winkel "voordeelboekenmarkt' en wellicht ook bij andere witte boekhandels? Hebben ze sinds kort een boekje dat heet 'leren noten lezen'. heb er teovallig van de week vluchtig ingekeken en het zag er wel goed uit. Is een vrij dik boekje met een ringband, ongeveer A5 formaat, ik meen iets van €7,00 ofzo.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit kan ook, ben je alleen iets duurder uit. http://www.leernotenlezen.com/

En misschien is dit iets:
http://pdfdatabase.com/index.php?q=gratis+leren+noten+lezen+keyboard

(Heb overigens deze beide opties niet gecontroleerd op leerbaarheid...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een notenbalk bestaat 5 lijnen.Voor aan de notenbalk staat een sleutel. De sleutel geeft aan hoe de noot gelezen moet worden.Er zijn verschillende sleutels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je helemaal nog geen noten kunt lezen is het een optie om een alternatief notenschrift te leren. Hierbij staat letterlijk een klavier afgebeeld waarbij je meteen ziet welke toets je aan moet slaan. Snel en eenvoudig te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beginnen zoals een kind ook begint. Ik ben begonnen in van die leerboeken voor beginners. Het zal kinderachtig zijn in het begin, maar het zal ook wel de beste manier zijn om het te leren.

Toegevoegd na 18 seconden:
Vervolgens kom je met de goede motivatie en wil heel erg ver!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn methode is om een muziekboek erbij te pakken en elke dag een stukje te "lezen". Benoem elke noot. Net zolang tot je het heel gemakkelijk kunt. Dat duurt voor de meeste mensen een week of twee.... dan kun je vervolgens gewoon lezen wat er staat :-)

Het is natuurlijk het leukst om de noten te oefenen van het stuk wat je als eerste wilt instuderen/leren spelen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, een 'beginnersboek' is aan te raden.
Noten leren lezen en de plaats in de notenbalk is de volgende fase.
Meestal zal zo'n boek zich alleen maar concentreren op de melodie, met klein erboven het akkoord.

Een notenbalk bestaat uit 5 evenwijdige lijnen. Die van de melodie wordt aan het begin aangegevendoor de viool sleutel, lijkt op een versierde G. Deze sleutel omcirkelt de G- lijn, waarop de noot G ligt.

Hulpje: de lijnnoten, zijnde de noten die op de lijn liggen heten (van beneden naar boven) e g b d f, en de 'tussennoten' f a c e. Kun je alvast aan de gang.

Handig is ook wanneer je de toetsen beplakt met kleine plak-lettertjes. kun je de noot (toon) makkelijker terugvinden en leert het sneller.
Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het leren lezen van noten had ik een heel handig programmaatje voor Notecard. Maar daarmee leer je nog niet keyboard spelen.
Het scheelt wel als je de noten sneller kunt lezen, je ook sneller leerst spelen op je keyboard kun je idd zoals vlinderr zegt stickertjes plakken CDE enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou kunnen beginnen met kleine en makkelijke stukjes, en dan zet je bij elke noot de naam (a,b,c,d,e,f,g) En zo ga je steeds verder met grotere en moeilijkere, en laat je ook de namen weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. de centrale noot op een keyboard is de C. Die is is en zit links naast de twee zwarte toetsen, ongeveer in het midden van het keyboard. Plak daar een rode stikker op.
1b. op het notenschrift zit hij op een hulplijntje onder de 5 lijnen. zet daar een rode stippel op.

2. de tweede noot rechts van de rode noot is D. Plak daar een blauwe stikker op. Op het notenschrift zit die precies hangende aan de onderste lijn. zet daar een blauwe stippel op.

3. De derde noot rechts daarnaast is de E. Plak daar een gele stikker op.
3b. Op het notenschrift is dat de onderste lijn. zet daar een gele stippel op.

4. De vierde noot zit valk daar naast de gele noot en rechts daarvan is weer een zwarte toets. Dat is de F. plak hier een groene stikker op
4b. Op het notenschrift zit hij tussen de eerste en de tweede lijn in. zet daar een groene stippel op.

5 De vijfde noot staat tussen de eerste en de tweede van de drie zwarte toetsen en heet G. Plak daar een paarse stippel op.
5b. Op het notenschrift staat hij op de tweede lijn. zet daar een paarse stippel op.

6 Naast deze toets zit tussen de tweede en derde zwarte toets een witte toets die ze A noemen. Zet daar een voor WITTE stikker op.
6b. Op het notenschrift staat deze noot tussen de tweede en de derde lijn, van onder af geteld. Zet een stippel van de zelfde kleur op die lijn.

7. Rechts na de de drie zwarte toetsen zit weer een witte toets die ze B noemen. Plak daar ook weer een stikker op die je voorhanden hebt.
7b. Op het noetenschrift staat deze op de middelste lijn. zet daar een stippel op van dezelfde kleur.

De noten van het eerste oktaaf zijn nu gemerkt.

speel nu op het toetsenbord ROOD,BLAUW, GEEL, GROEN, PAARS, GROEN, GEEL , BLAUW, ROOD.
Zorg er voor dat je met de duim begint te spelen, dan de drie vingenrs enals laatste de pink, en zo ook weer terug.

Nu heb je een liedje gespeeld Boer er ligt een kip in't water, boer!

Succes en tot de volgende les.