Wat is de meest voorkomende vrouwelijke zangstem?

Is dat Sopraan of alt?
Of een van die groepen tussenin.
Wat is de zeldzaamste?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Antwoorden (3)

Het meest voorkomend is de sopraan en de alt. De zeldzaamst zal de dames-bas zijn.
Een enkele dame zingt de tenorstem, maar deze is al behoorlijk laag voor een dame.
11 jaar geleden
Sopranen zijn in de meerderheid. Maar op het koor, waarin mijn dame zingt is er ook een dame die de baspartij zingt en dat is idd nogal zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh, echt? Heb op diverse koren gezeten, en daar was altijd een altenstop omdat die vér in de meerderheid waren...
Misschien is het regio-afhankelijk ;-)
Maar weinig vrouwelijke zangstemmen zijn echt sopraan of echt alt. Bij verreweg de meeste zangeressen zit de stem daar tussenin: de mezzosopraan. Binnen de stemsoort mezzosopraan komen zelfs nog weer wat hogere of wat lagere varianten voor. Zo is in de operawereld de meest voorkomende vrouwenstem de lyrische mezzo.
Amadea