Waarom doen vooral voormalig oostblok landen mee aan 't junior euroVisie songfestival?

Als je de laatste jaren bekijkt van 't festival zie je dat vooral oostbloklanden meedoen, behalve de oostblok zijn er dan nog de lage landen en af en toe scandinavie.
Alle grote landen als duitsland frankrijk en engeland doen niet mee, zelfde geld,voor,alle eilandrijkjes als malta cyprus, en de zuidelijke landen zien ook al af van deelname, maar 't is toch EURO song festival. Waarom zijn zowat alleen oostbloklanden bereid om mee te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (1)

Het Junior Eurovisiesongfestival komt voort uit een Scandinavisch festival, dat in 2001 ontstond in Denemarken, waar de liedjeswedstrijd voor kinderen diende als opwarmer voor het Eurovisiesongfestival. In 2002 deden ook Zweden en Noorwegen mee aan de Melodi Grand Prix Nordic; elk land streed met drie liedjes voor de eer. Op initiatief van de EBU werden vervolgens zestien Europese landen uitgenodigd om deel te nemen aan het allereerste Junior Eurovisiesongfestival.

Aan het Junior Songfestival kan ieder actief EBU-lid meedoen, waardoor ook landen buiten het werelddeel Europa (met name in het Midden-Oosten) die mogelijkheid krijgen. Het gaat hier om Algerije, Cyprus, Egypte, Israël, Jordanië, Libanon, Libië, Marokko, Syrië en Tunesië. In tegenstelling tot het Eurovisiesongfestival wordt dit festival het jaar nadien niet georganiseerd door het winnende land, maar door een land dat vooraf is aangeduid.

Het festival wordt ook in niet-deelnemende landen uitgezonden, zoals Duitsland, Estland, Finland, Israël, en zelfs in Australië, hoewel dat land geen lid is van de EBU en dus niet kan deelnemen aan het festival.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Radio-unie

Het aantal deelnemers daalt bijna elk jaar. Deden er in 2003 nog 16 landen mee, dan waren dit er in 2009 nog slechts 13. Ook in 2011 waren er slechts 13 landen. Van de 29 landen die tot nu toe al deelgenomen hebben, zijn er slechts vier die aan elke editie hebben deelgenomen: België, Macedonië, Nederland en Wit-Rusland. Van de Scandinavische landen doet enkel Zweden nog mee, hoewel het concept daar vandaan kwam. Sinds 2006 organiseren ze de Melodi Grand Prix Nordic opnieuw samen. In 2010 gaat het aantal deelnemers terug omhoog, zij het met slechts één land. Na drie jaar was er nog eens een debutant: Moldavië; Letland en Litouwen keerden dan wel terug naar het festival, Cyprus en Roemenië trokken zich dan weer terug.

Zowel Azerbeidzjan (2008) als San Marino (2011) hebben in het verleden aangekondigd mee te willen doen, maar trokken zich uiteindelijk terug omdat zij geen geschikte kandidaten konden vinden.

Dus: je moet lid zijn van de EBU, er zin in hebben, sponsors vinden en ook nog eens goede kandidaten.