Klopt deze akkoordencombinatie (Bbadd9 en Gm11) uit 'Purple Rain' van Prince wel?

Ik heb onlangs geleerd dat alleen bepaalde akkoorden mogen gecombineerd worden. Dit zijn dan het akkoord uit de grondtoon, het akkoord uit de kwart en het akkoord uit de kwint. Maar als ik de partituur van Purple Rain (Prince) bekijk, zie ik in het begin al dat het gaat van Bbadd9 naar Gm11. Dit klopt toch niet? Want G is het sekst van B en dit is in principe een toonsafstand te ver. Wie kan me dit uitleggen? Het is trouwens niet de enige akkoordencombinatie in het nummer die ik niet snap.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

het zou goed kunnen dat het volgens het boekje niet klopt. er zijn veel gitaristen die met de conventies breken. soms uit onkunde maar ook vaak (prince is theoretisch goed op de hoogte dus ik ik denk ook in zijn geval) expres. jimmy page deed dat vaak live door een dissonant te spelen of net buiten de maat aan te slaan.

interessant is dat juist gegronde kennis van de theorie het breken met de theorie vaak het best mogenlijk maakt. zoals ik als zei in de reactie koot en bie "braken" met de conventies van de taal met terdege kennis van de conventies en regels van de taal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Daarom is zijn muziek zo geniaal. Geniale gitaristen gaan buiten het boekje.... Wie heeft bepaald dat alleen bepaalde akkoorden gecombineerd mogen worden? Wati jij hebt geleerd is onzin. Niets in de muziek ( kunst ) is bepaald, of gehouden aan wat hoort of niet.
Ik zou een andere gitaardocent zoeken, en op zoek gaan naar vernieuwende muziek...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan dan misschien wel zijn maar ik wil eerst de basis kennen! Dus ik wil een deftig antwoord en niet een belachelijke reactie als dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb geen deftig antwoord en veel verstand heb ik er verder ook niet van maar wat ik wel weet is dat het eerste deel van het antwoord van Kriz, toch precies de essentie raakt (de rest is wat mij betreft ook niet echt nodig)! Prince is juist zo geniaal omdat hij dit soort dingen kan, doet en maakt. Dat maakt hem zo bijzonder en eigenlijk alleen mensen als jij (die dus kaas hebben gegeten van die akkoorden) kunnen écht horen wat hij nu precies doet. Het kán niet en toch doet hij het en het is nog fantastisch mooi ook (vooral in dit nummer). Hier spreekt een fan die zich bewust is van het feit dat Prince behoorlijk out of the box denkt maar die niet precies duiden kan hoe hij dat doet. Ik kan er alleen maar van genieten. Hopelijk jij ook, vooral als jij wel kan horen wat hij voor bijzonders doet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed klinkt is het goed.
Als muziek zich ook al aan regels moet houden... :(
(Zouden we allemaal het zelfde muziek maken.) O ja +1 voor dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
theorie is nodig om met de theorie te breken in veel gevallen. koot en bie verknipte de taal met gegronde kennis van de taal niet uit onkunde. onzin is dus ook niet geheel correct. er zijn basis principes: die kan je breken, maar je moet ze wel weten. mijn inschatting is dat ook prince theoretisch op de hoogte is en dat in zijn voordeel werkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk. ook nog een deftig antwoord. :)