Klopt deze akkoordencombinatie (Bbadd9 en Gm11) uit 'Purple Rain' van Prince wel?

Ik heb onlangs geleerd dat alleen bepaalde akkoorden mogen gecombineerd worden. Dit zijn dan het akkoord uit de grondtoon, het akkoord uit de kwart en het akkoord uit de kwint. Maar als ik de partituur van Purple Rain (Prince) bekijk, zie ik in het begin al dat het gaat van Bbadd9 naar Gm11. Dit klopt toch niet? Want G is het sekst van B en dit is in principe een toonsafstand te ver. Wie kan me dit uitleggen? Het is trouwens niet de enige akkoordencombinatie in het nummer die ik niet snap.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

het zou goed kunnen dat het volgens het boekje niet klopt. er zijn veel gitaristen die met de conventies breken. soms uit onkunde maar ook vaak (prince is theoretisch goed op de hoogte dus ik ik denk ook in zijn geval) expres. jimmy page deed dat vaak live door een dissonant te spelen of net buiten de maat aan te slaan. interessant is dat juist gegronde kennis van de theorie het breken met de theorie vaak het best mogenlijk maakt. zoals ik als zei in de reactie koot en bie "braken" met de conventies van de taal met terdege kennis van de conventies en regels van de taal.

Daarom is zijn muziek zo geniaal. Geniale gitaristen gaan buiten het boekje.... Wie heeft bepaald dat alleen bepaalde akkoorden gecombineerd mogen worden? Wati jij hebt geleerd is onzin. Niets in de muziek ( kunst ) is bepaald, of gehouden aan wat hoort of niet. Ik zou een andere gitaardocent zoeken, en op zoek gaan naar vernieuwende muziek...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100