Ander liedje met dezelfde titel, mag dit?

Ik zie regelmatig nummers met dezelfde titel, als ik dan velvolgens ga luisteren blijkt het een heel ander nummer te zijn, dus geen cover.
Mag dit?
Probeer hier bijvoorbeeld Breakaway:
http://magnatune.com/artists/albums/berkman-calabash/
(Bestaat dus ook een nummer van Kelly Clarkson met exact dezelfde titel)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
...en van Tracey Ullman en the Beachboys

Antwoorden (4)

Dat wordt heel vaak gedaan; ik herinner me dat bijv. BZN ook vrij veel nummers had met titels van andere liedjes (weet alleen zo gauw geen voorbeeld).
Ga er dus maar van uit dat het gewoon mag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Have I told you lately that I love you"
Iedereen kent hem van Joe Cocker. Maar een ander nummer met dezelfde titel is al dik 40 jaar ouder. Geschreven ergens in de jaren 40. Gezongen door oa, Elvis, Jim Reeves en Eddie Cochran.
De muziek is totaal verschillend en dat is wat telt ivm auteurs rechten.
Dus dat mag ja.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je dit wel auteursrechtelijk beschermen als je dit als artiest wilt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee. Dat beschermen lijkt me sowieso een dure kwestie.
Zou misschien wel kunnen maar daar betaal je ook meer voor.
Als je het persé wilt vast leggen zou ik dat voor de muziek doen. Dus notatie op papier.
Natuurlijk mag dat. Anders zou elk woord dat ooit gebruikt is als titel, nooit meer gebruikt mogen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja

bijv

one

metallica

http://www.youtube.com/watch?v=EzgGTTtR0kc

U2

http://www.youtube.com/watch?v=ftjEcrrf7r0&ob=av2e

een artiestennaam is beschermd als je dat vastlegt zo ook de melodie en grotere geheel van de text van een nummer.

patent geven op een titel moeilijk omdat titels heel vaak in verschillende nummers terugkomen. zo als bijv one, metallica kwam eerder met het titel van het nummer maar dat betekent niet dat u2 het niet voor een ander nummer kan gebruiken.