Improviseren percussionisten meer of minder dan andere muzikanten?

Laatst zag ik een percussionist optreden in de schouwburg met beroeps muzikanten die allemaal blad muziek voor de neus hadden. Behalve hij dan.
Hij kan onmogelijk elk tingeltje, congaatje, wat dan ook onthouden.
Zal hij veel improviseren?
Ik bedoel een lied volgt een bepaalde weg. Akkoorden moeten op de juiste manier gespeeld, alsmede de melodie.
Doe volgen grote lijnen van het nummer.
Kan een percussionist dan zelf invullen wat hij voelt?
Als je luistert naar reggae, spelen ze daar elk optreden dezelfde beats?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (1)

Als alle andere muzikanten van blad spelen, dan is de kans niet zo groot dat de slagwerker "zelf mag invullen wat hij voelt", of er lekker op los kan improviseren.

Waarschijnlijk zal hier ook gelden, dat het voor de percussionist wat eenvoudiger is, om te onthouden wat hij moet doen, dan voor de andere instrumentalisten. De meeste slaginstrumenten bespeel je nu eenmaal niet op een bepaalde toonhoogte en is alleen het ritme belangrijk. Daarmee is niet gezegd dat hij vergeleken met de andere musici bezig is met een simpel klusje, maar voor wat betreft het uit het hoofd leren van wat er gedaan moet worden is het voor hem wel een stuk eenvoudiger.

Daar komt nog bij, dat in de meeste van dit soort composities het ritme niet iedere maat wijzigt. Het zou dus zomaar kunnen, dat de slagwerker 30 maten lang hetzelfde rimte speelt, en om dat allemaal op papier te hebben is niet nodig.

Als de slagwerker ook nodig is voor slaginstrumenten zoals vibrafoon, membrafoon, xylofoon, buisklokken etc. waar wel een melodie onthouden moet worden, zal hij vast ook een papiertje voor zijn neus hebben. Ook is het niet helemaal zeker dat hij het in het concert wat jij gehoord en gezien hebt, de percussionist alles uit zijn hoofd deed. Misschien had hij alleen maar een geheugensteuntje nodig voor de overgangen, en dat past dan op een klein papiertje. Wellicht heb jij dat niet gezien.

Ten slotte geldt voor de overige musici dat ze de hele boel meestal ook wel uit het hoofd kunnen spelen, en dat die bladmuziek er alleen maar staat als extra zekerheid.