Wat voor type gitaar heb je nodig om nummers van bijv. The Shadows te kunnen spelen?

Het gaat dan om ik denk een elektrisch bass en gitaren. Ik weet niet precies hoe dit genre heet, meer elecric of Western? En welk type heb je dan nodig + eventuele versterkers tegen een redelijke prijs.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.6K

Het beste antwoord

Wel, je moet natuurlijk beslissen of je bass wilt (leren) spelen of elektrische gitaar... Maar voor beiden is het het beste als je gitaren van het merk Fender koopt. Hele goeie gitaren, ik heb er ook persoonlijk ervaring mee. Ook The Shadows zelf, speelden altijd op Fender gitaren. Dus wat kan je beter doen dan hetzelfde merk kopen om hun nummer te spelen?! ;-). Maar ook voor andere nummers zijn deze gitaren top. Moest je een beginner zijn, zijn dit ook goeie (betaalbare!) starters.
Voor een versterker kan je best eentje van hetzelfde merk kopen. Welke soort hangt ook een beetje af van je soort gitaar, dus dat kan je best even opzoeken/navragen in de winkel wanneer je je gitaar gekozen hebt .. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is het verschil tussen bass en elektrisch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een bas heeft 4 snaren en een elektrische gitaar 6. Een bas speelt vooral het ritme mee met het drumstel en een elektrische gitaar is vaak op de voorgrond aanwezig en speelt solo's, lead gitaar en ritmisch gitaar (natuurlijk speelt een bas ook solo's, maar in bijvoorbeeld jouw voorbeeld is het wel de klassieke opstelling).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin dat je het best een bepaald merk kunt kopen. Fender is een prima merk maar het kan net zo goed op een Gibson of een ander merk gespeeld worden. En voor een beginner raad ik aan niet meteen een dure gitaar te gaan kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na een beetje zoeken ben ik o.a. hier belandt waar ze niet zo duur zijn: http://www.musicstore.com/nl_NL/NLG/Gitaren/cat-GITARRE
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leadgitarist speelt op een fender stratocaster.
Zo'n beetje de bekendste gitaar ter wereld.
Goed alternaties is de Squire stratocaster.
Deze zijn jarenlang onder licentie van fender geproduceerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ BFW: Tuurlijk wel, ik had niet de bedoeling om te laten uitschijnen dat je enkel en alleen van Fender een gitaar moest kopen of zo hoor! Ik heb m'n tekstje nog eens gelezen, en het lijkt idd wel zo .. Maar tuurlijk heb je nog zeer veel andere goeie merken, die ook zeker super zijn! :). Maar Fender is er zeker één van. Goedkoper is inderdaad beter voor beginners.. maar daar had ik rekening mee gehouden hé, Fender valt heel goed mee qua prijs.

Andere antwoorden (2)

Misschien o.m. steel guitar.

Toegevoegd na 6 uur:
Misschien gibson? Of dobro.
Probeer eens in youtube:
1991 Gibson Les Paul Custom Clean
Crossroad Blues On Dobro
N.B.: Les Paul was de eerste electrische gitaarspeler van de wereld. Eddy Christiani was dat van Europa.
Shadow achtige klanken o.m. ook van:
The Jumping Jewels (van Nederland)
The Spotnicks (van Zweden)
Öystein Sunde (van Noorwegen)
Ook in youtube.

Toegevoegd na 6 uur:
Misschien gibson? Of dobro.
Probeer eens in youtube:
1991 Gibson Les Paul Custom Clean
Crossroad Blues On Dobro
N.B.: Les Paul was de eerste electrische gitaarspeler van de wereld. Eddy Christiani was dat van Europa.
Shadow achtige klanken o.m. ook van:
The Jumping Jewels (van Nederland)
The Spotnicks (van Zweden)
Öystein Sunde (van Noorwegen)
Ook in youtube.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat is?
corzijlstra
12 jaar geleden
Hoe bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
`steel guitar`
Hank Marvin (Shadows)
speelt altijd op een Stratocaster

Toegevoegd na 2 minuten:
Fender Stratocaster

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hank_B._Marvin
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zijn die ook betaalbaar?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duizenden kopen een gitaar maar houden het nooit lang uit.
Ofwel kopen ze er een als een verzalmelobject.
Ik zou zekers ze tweedehands kopen! (Voorde verzamelaars moet er op de Strat 'USA' op gestempeld staan,maar een namaak Mexicaanse schijnt het ook behoorlijk te doen!) Een voorbeeldje: http://nl.kapaza.be/west-vlaanderen/fender-stratocaster-lone-star---fender-versterker-64411964.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar voor de beginners is zo'n startersset wel ok toch.