Veel, heel veel.
Een precies antwoord is hier niet op te geven, want lang niet iedereen die piano kan spelen heeft les. Ik ken mensen die prachtig spelen, maar nog nooit 1 les hebben gehad. Die hebben het zichzelf aangeleerd. En vanaf wanneer speel je dan piano? Al die duizenden mensen die enkel 'vader Jacob' kunnen...je zou kunnen zeggen dat dat natuurlijk geen piano spelen is. Maar waar trek je de grens? Wat moet iemand kunnen om te mogen zeggen dat ie piano speelt? Hoeveel nummers/oefeningen moet je daarvoor kunnen? Een kind van 7 dat net een halfjaar pianoles heeft kan nog niet veel, maar het speelt wel piano. Maar iemand van bijvoorbeeld 16 die nog nooit een les gehad heeft, kan misschien op de piano veel meer dat dat kind van 7. Dus dan zou die ook vallen onder de mensen die piano spelen.

Oftewel: er is geen antwoord te geven omdat er geen enkele grens te trekken is tussen wanneer iemand piano speelt en wanneer iemand enkel twee liedjes kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, pat1984v, jij snapt wat ik bedoel ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Viridiflavus: Ik ken persoonlijk toevallig iemand die piano speelt, maar wiens benen beide geamputeerd zijn. De beste man kan daarom geen pedalen meer indrukken. Maar hij speelt GEWELDIG!!! Ik kan wel degelijk met de pedalen werken, en ook echt wel dynamiek maken etc in mijn pianospel, maar zo als die man kan spelen...Ik mag blij zijn als ik na tien jaar oefenen half zo goed kan spelen als die man. Wat hij met zijn vingers doet is ongelofelijk... Wat ik mij af vraag, viridiflavus, is of jij zelf piano kan spelen? Op (ver-)gevorderd niveau bedoel ik. Want in dat geval zou jij weten dat lang niet elk stuk met pedaal hoeft, sommige zijn zelfs niet geschikt voor pedaal. Kort door de bocht vind ik dat jij zegt: Mensen die pedalen kunnen bedienen en dynamiek kunnen maken zijn pianisten, die dat niet kunnen zijn het niet.
Mijn punt was juist dat nauwelijks vast te stellen is wie wel onder pianisten vallen en wie niet. Dat is een stuk breder door de bocht dan dat jou reactie is ;-) Pat1984v heeft gelijk: 'Wat was dan het punt dat ik ineens pianist werd?'
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is het de vraag wat je definitie is, waar je de grens legt, en hoe je het meet; dat is inderdaad een belangrijke kanttekening.
Maar dat wil niet zeggen dat er dus helemaal maar geen antwoord op de vraag mogelijk is. Je kan namelijk wel antwoorden geven voor verschillende definities (bijvoorbeeld hoeveel mensen pianoles hebben of ooit hebben gehad, hoeveel mensen een piano bezitten of huren, hoeveel mensen zelf (bij bijvoorbeeld enquetes) zeggen dat ze pianospelen, hoeveel mensen minstens één keer per week pianospelen, etc.), en daar zijn misschien wel wat cijfers/schattingen voor te vinden.
En dan kan de vraagsteller zelf bepalen welke definitie of grens hij/zij het het meest mee eens is. Ik heb overigens nog geen cijfers of schattingen kunnen vinden hoor, misschien zijn er ook wel geen bekend, maar het is niet zo dat er per definitie niks over gezegd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya: Maar dat is de vraag niet! De vraag is hoeveel mensen pianospelen. Niet hoeveel mensen er les hebben, of hebben gehad, of een piano bezitten. Weet jij hoe ontelbaar veel mensen een piano bezitten, als erfstuk, en er geen noot op kunnen spelen? Op de vraag zelf: 'Hoeveel mensen kunnen er piano spelen?' bestaat geen enkel volledig correct antwoord, omdat iedereen de definitie ergens anders legt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens: Zelfs als je uit gaat van de vraag hoeveel mensen er op dit moment les hebben, zul je nooit een sluitend antwoord vinden. Want er zijn veel, héél veel, conservatoriumstudenten en andere goede pianisten, die zwart pianoles geven. En dat maakt hun leerlingen echt niet per definitie tot slechtere pianisten hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik ook Pat1984, want ik zou mezelf geen pianist noemen. Ik kan wel piano spelen, heb er ook wekelijks les in, speel het al lang en val al jaren onder de 'gevorderde'. Maar als mij zoiets op straat gevraagd zou worden, zou ik toch niet durven beweren dat ik pianist ben. Gewoon omdat voor mij het woord 'pianist' hoort bij professionals, die er hun brood mee verdienen. Iemand anders vind weer dat iedereen die piano speelt pianist is (en dat zal vast juist zijn volgens het woordenboek. Maar als je het zou onderzoeken zou je met dit soort dingen te maken krijgen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Waterfeetje: Wat leuk dat je dochter het vroeg :-) Voor je dochter: Het zijn er in elk geval héél, héél veel en er bestaat niemand die het antwoord precies weet vrees ik! Over de hele wereld zijn het miljoenen mensen, in Nederland duizenden. Omdat er zoveel mensen pianospelen, zijn er ook heel veel pianoleraren. Alleen op deze site voor pianoleraren: http://www.eptanederland.nl/docentenbank/index.php#3
staan er al 212 en er zijn er nog véél meer. @Soj: Dat was juist het hele punt van de discussie ;-) Dat enkel 'vader jacob' spelen geen piano spelen is, dat snapt een ieder. Maar waar is de grens tussen losse liedjes spelen en het piano kunnen spelen? Er bestaat geen afgebakende grens waarbij je als je die over gaat ineens pianospeler bent. Is dat als je 1 pedaal kan gebruiken of beide? Welke ritmes moet je daarvoor kunnen spelen? Hoeveel noten moet je in 1 opslag kunnen lezen? Daar zijn geen regels voor. @pat1984v: Ik denk wel dat iemand die piano speelt, pianist is. Alleen ik denk dat als ik de vraag in een onderzoek krijg of ik pianist ben, ik dán juist zou denken aan de echte professionals, vanwege dat 'officiële onderzoek'.... Snap je wat ik bedoel? :$
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pat1984v: en daarmee komen we dan weer terug op mijn allereerste antwoord: Er bestaat geen eenduidig antwoord op ;-)