Ik werk als een docent aan een muziekschool. Met welke software kan ik het beste werkbladen maken voor mijn leerlingen?

Ik heb finale al geprobeerd maar daar ben ik niet heel erg enthousiast over, omdat je niet kleine stukjes maat apart kunt afdrukken en geen ruimte hebt om met tekst vragen te maken in het muziekpapier zelf.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (4)

Als je niet bang bent van programmeren: Lilypond!

Dit is gewoon een scripttaal waarmee je partituren kunt maken, zo groot als een een stuk Wagner, zo klein als 1 noot op 1 balk. De kwaliteit is uitstekend, en alhoewel je er wel wat aandacht aan moet besteden is 't goed te doen. Het zou zou kunnen dat je de scripttaal uiteindelijk makkelijker vindt dan het leren van een compleet pakket.

Hoe moeilijk is het?

Als je snapt dat dit:

\relative c'{c2 e4 g|b,4~b8 c16 d c2 \bar "|."}

een stukje Mozart is, dan ben je er al.

Mooiste van alles: multi-platform, en 't is gratis!

www.lilypond.org
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich is Lilypond veel eenvoudiger dan je denkt. Maar het kost je een paar avonden, dat klopt wel ja - maar dan heb je ook wat. Het resultaat is een PDF, en dat kun je weer verwerken in bijvoorbeeld Photoshop en InDesign om er je instructietekst bij te schrijven. Eventueel is http://musescore.org/ nog een alternatief. Maar je komt al gauw een veelheid aan overhead tegen. Juist voor kleine voorbeeldjes, in een educatieve context, is een klein script in Lilypond al voldoende.
Volgens mij is cubase zeer geschikt, ook met midi te koppelen aan een midi keyboard, waarbij je je muziek kan (midi) opnemen en afspelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijzonder goed ook van meerdere collega's gehoord
het Programma Capella
Haducon Hattem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn muziekleraar gebruikte vroeger Guitar Pro. Ik gebruik het zelf ook en dit is zeker aan te raden.

Je moet hier wel met tablatuur werken (er even van uitgaand dat je weet wat tabs zijn), maar je kan er gewoon voor kiezen om noten te laten zien in plaats van tabs. Dit kan je heel makkelijk in een pdf bestandje plaatsen en stukken tekst toevoegen.