Hoe herken je intervallen (met muziek)?

Ik heb morgen een theorie-examen (A) maar ik kan die luisteroefeningen niet echt. Ik weet niet hoe ik die intervallen moet herkennen. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
15.8K

Antwoorden (1)

De handigste manier vind ik zelf door een lijstje uit je hoofd te leren van liedjes die beginnen met dat interval.
Vader Jakob begint bijvoorbeeld met een grote secunde.
Als de twee tonen die je te horen krijgt bij het examen klinken als het begin van Vader Jakob, is het dus een secunde. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om te toonhoogte an sich, maar om het verschil in toonhoogte tussen die twee.

Hieronder een overzichtje met liedjes die met bepaalde intervallen beginnen. Je kan liedjes die je niet zo goed kent het beste vervangen door liedjes die je zelf helemaal uit je hoofd kent, want dan herken je het natuurlijk sneller.

prime (Zelfde toon)
kleine secunde Jaws, Für Elise (dalend!)
grote secunde Vader jacob
kleine terts Greensleeves
grote terts Er is een kindeke
reine kwart Wilhelmus
overmatige kwart / verminderde kwint Maria (West Side story)
reine kwint Kortjakje
kleine sext / overmatige kwint Black Orpheus (Manha de Carnaval)
Where do I begin? (Love Story) (dalend!)
grote sext My way, Ramona
kleine septiem There's a place for us (West Side Story)
grote septiem Don't know why (Norah Jones) (1e en 2e toon couplet)
Somewhere over the rainbow (1e en 3e toon)
Immigrant song (Led Zeppelin, 1e en 3e toon)
oktaaf Somewhere over the rainbow (1e en tweede toon)
Immigrant song (Led Zeppelin, 1e en 2e toon)

Toegevoegd na 10 minuten:
Hoe je het kan oefenen is door iemand te vragen telkens twee verschillende noten na elkaar te spelen (die niet verder dan een oktaaf uit elkaar liggen) en dan te proberen van welk van deze liedjes dit het begin zou kunnen zijn. In het begin is dat erg wennen, dan is het echt een kwestie van elke melodie in je hoofd uitproberen en vergelijken met de gespeelde tonen; maar na een tijdje zal je al meteen herkennen met welke melodie het overeenkomt.

Als je niemand hebt die je kan helpen, kan je ook zelf voor een piano of keyboard gaan zitten als je die in huis hebt, en met je ogen dicht twee willekeurige toetsen aanslaan.
En bij de bron waar dit lijstje vandaan kwam (mijn eigen lijstje staat vol liedjes die maar weinig mensen kennen, dus die heb ik je maar niet gegeven), kan je ook de intervallen horen, dus je zou met je ogen dicht telkens een interval kunnen aanklikken (al moet je wel zorgen dat je niet teveel naar links of rechts klikt, want dan raak je er geen enkele natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan niet zeggen dat ik vroeger op school nooit de avond vantevoren begon met de stof te door te nemen dus ik snap het wel ;)
Maar ik schat inderdaad ook in dat hij/zij het niet in één avond onder de knie krijgt, op gehoor intervallen herkennen kostte mij in ieder geval wel wat oefening. Maar goed, hiermee heeft hij/zij in ieder geval een beginnetje.
Somewhere over the rainbow begint inderdaad met een octaaf, als je naar de eerste en tweede noot kijkt. Maar bij de eerste en derde noot is het een grote septiem (blijkbaar kenden ze weinig liedjes met een grote septiem in de eerste twee noten).
Dat staat er trouwens ook, maar dat kan je natuurlijk gemist hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik weet niet wat je daarmee bedoelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah :)
Wel een mooie woordspeling trouwens ;)