Hoe zing ik hoog/laag?

Ik doe mee aan een grote schoolmusical, en hiervoor moet ik liedjes zingen die (met de derde stem) te hoog voor mij zijn, en (met de vierde stem) te laag.

Meestal probeer ik een beetje ertussenin te zingen, maar dan kom ik er snel genoeg achter dat dit nergens naar klinkt.

Mijn vraag is dus: Heeft iemand tips hoe ik deze liedjes beter kan zingen?

Alvast bedankt!!

(Ik ben trouwens een jongen, en ik heb de baard nog niet in mijn keel)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Muziek
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://youtu.be/ukDAfF0-8q8
Amadea
8 jaar geleden
Dan zou je eigenlijk de tweede stem moeten zingen. Het is niet goed om te forceren!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De tweede stem is nog hoger. :')
Erna55
8 jaar geleden
Laat je meester, juffouw of dirigent luisteren naar hoe je zingt.
Diegene kan horen of je je stem verkeerd gebruikt of dat je bij een andere zanggroep ingedeeld moet worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je een computer of laptop hebt kan je een microfoon kopen. meestal staat er all standaard software op om microfoon op te nemen als je windows gebruikt Toegevoegd na 26 seconden:
dan kan je oefenen

Antwoorden (1)

Er zijn natuurlijk grenzen aan het bereik van je stem. Het stembereik verschilt per persoon. Er zullen altijd noten zijn die voor jou te hoog en te laag zijn. Toch kun je door training van je stem een groter bereik krijgen. Hierbij enkele tips:
- Inzingen. Inzingen is de warming-up bij zang en heel belangrijk. Als je gaat sporten doe je ook aan warming up. Na goed ingezongen te hebben, zal je bereik wat groter zijn.
- Houd je hoofd recht, kijk naar de horizon. Bij hoge noten hebben mensen al snel de neiging om het hoofd in de nek te gooien en bij lage noten om de kin op de borst te leggen. In beide gevallen blokkeer je juist de keel en kan je minder hoog en laag zingen.
- Denk bij hoge noten aan lage noten en andersom. Psychologie speelt ook een rol bij zingen. Als je denkt dat iets te hoog of te laag is, lukt het je ook moeilijk. Denk bij een melodie naar boven aan een tegenmelodie naar beneden en omgekeerd.
- Maak een tegenbeweging. Als je hoge noten zingt, help het juist om door je knieën te zakken. (Dit doe je natuurlijk bij repetities, tijdens de uitvoering doe je deze beweging slechts in gedachte.)
- trainen, trainen, trainen!

De allerbeste tip is natuurlijk om op zangles te gaan, maar dan moet je natuurlijk wel geld, tijd en zin hebben.

Toi toi toi!