Als je bij een piano de sustain pendaal indrukt, wordt het geluid dan 'verlengt', of juist bij een niet indrukt pendaal?

Ik heb een Yamaha NP-V80 keyboard/piano en als ik hier het pendaal op aansluit dan wordt het geluid standaard al verlengt, zonder dat het pendaal is ingedrukt. Volgens mij moet dat juist omgekeerd zijn, maar dat weet ik niet zeker omdat ik nooit op een gewone piano heb gespeeld.

En als het bij mij dan verkeerd is, hoe krijg ik dit dat goed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou het pedaal eens ingerukt als je de keyboard inschakelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had net al antwoord gegeven, maar heb hem even verwijderd omdat ik twijfel over wat je nu precies bedoeld...
Je pedaal mag de noot pas gaan verlengen op het moment dat je het pedaal indrukt. Het idee is zeg maar dat de toon sowieso aanhoudt zolang je de toets vasthoudt (dan blijft in een echte piano het hamertje op de snaar) tot je hem loslaat, maar als je het sustain pedaal indrukt, blijft dit ook als je de toetsen los laat. Maar wat gebeurd er nu precies in jou geval? Vertraagd hij (dus hij maakt alle noten nét even langer dan ze horen maar daarna is hij wel stil) of houdt hij ze echt gewoon lang aan tot je het pedaal indrukt (dan werkt hij dus verkeerd om)? En heeft hij het voorheen wel normaal gedaan? Weet je zeker dat het pedaal dat je gekocht hebt geschikt is voor je keyboard? Denk erom dat je nooit een pedaal inplugt in een keyboard die al aanstaat, dat snappen de meeste niet. Keyboard uit, pedaal er in en dan pas keyboard aandoen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je antwoord miste ik al en kon geen reactie geven. Maar je had me wel al geholpen. Het pendaal zat bij het keyboard. Maar de truuk was om opnieuw op te starten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, nou gelukkig dan dat ik je toch geholpen had :p
Ik bedacht dat ik misschien te voorbarig met mijn antwoord was geweest, en je er daarom juist helemaal niks aan had, daarom had ik hem even verwijderd hihi. Gelukkig doet ie het nu weer :D Veel speelplezier :-)

Antwoorden (2)

Ik heb hier ook wel eens last van. Bij mij helpt uitzetten of het pedaal stekkertje eruit halen, je kunt ook proberen om het pedaal ingedrukt te houden tijdens het opstarten.
Groetjes,
David
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad moest hem uitzetten, aansluiten en dan werkt het gewoon. Maar niet ingedrukt houden terwijl je hem aanzet, dan is het weer omgekeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke! Fijn dat het nu goed is!(:
Als je het pedaal indrukt, zou de noot verlengt moeten worden. Bij een echte piano slaat de hamerkop op de snaar van de toets waar je op drukt. Bij het indrukken van het pedaal zal de hamerkop blijven rusten op de snaar waardoor het geluid verlengt wordt.