Welke subwoofer heb ik nodig?

Hallo,

Ik heb een anderhalf jaar een Xiron stereo gekocht, bij de Blokker. Deze is maar iets van 30Watt, zoals je al verwacht van Xiron. Ik zou graag een subwoofer willen aansluiten, maar ik wil dan gewoon alléén een subwoofer. Maar, als je een liedje op zet, en je zet hem op volume 32 (Max.) dan krijg je echt een geluid alsof het uit een mobiel komt. (Zo'n bass geluid). Als je hem dan ook nog is op de Bass stand zet, dan is het echt bagger. Als je dan een Subwoofer aansluit, hoor je dat dan niet erdoorheen? Want als je die bass stand een tijdje aan hebt, met die 'stereo', dan is hij morgen nog kapot. Nou zit er een stekkertje op (Zo'n witte) voor een subwoofer. Maar wat voor 'n subwoofer heb ik nodig? Het hoeft niet van 200Watt ofzo, want wil het graag onder de €75,- houden.

Samenvatting: Ik zou graag willen weten wat voor 'n subwoofer ik nodig heb voor een stereo met zo'n wit stekkertje. Én, of dat zin heeft, aangezien de standaard boxjes maar iets van 15Watt zijn.

Ps: Ik kan het model nergens meer terugvinden, dus ik zal nog even kijken of ik het nog ergens kan terugvinden. Hij was €100,- in de aanbieding bij de Blokker. Mischien zegt dat je wat :p.

Toegevoegd na 4 minuten:
Nouja, een bass als een mobieltje is ook overdreven. Ik zal het maar op een bass van zulke speakertjes hebben die je op je mobiel aansluit. (Mobiele speakertjes)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Je hebt een actieve subwoofer nodig,
afhankelijk van de uitgangen van je Xiron, 1 met een ingang die het signaal voor je speakers kan gebruiken. (en dat zou wel eens lastig kunnen zijn, voor weinig geld)

Maar ik zou niet voor een subwoofer gaan.
Dan gaat de balans er helemaal uit. Je krijgt er een lading lage bas bij, maar dat sluit niet aan bij de rest van de set.
Voor 75,- kan je 2ehands wel een redelijke versterker en een set speakers vinden.

Aan het type van je Xiron hebben we waarschijnlijk weinig, waarschijnlijk is er toch geen online gebruiksaanwijzing te vinden. (voor een beschrijving van de uitgangen)
Een foto van de achterkant is dan handiger.
Als 2e hands een optie, kan je de de cijfers van je postcode geven. (hoeft niet perse die van jezelf te zijn, als het maar in de buurt is) Dan kunnen we wat leuks voor je op marktplaats zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals je zelf al aangeeft: Xirion is niet echt een Hi-end product. De versterker is ook niet bedoeld voor hoge kwaliteitsweergave.

Wat je wel kan doen om het dieptebereik van je Xirion op te krikken is een subwoofer set (2.1) aan te sluiten van het merk Creative. Dit zijn sets met een actieve subwoofer en 2 satellietboxjes die met lage vermogens werken maar een perfect geluid produceren.

Deze sets worden voornamelijk gebruikt voor de betere PC geluidskaarten en doen niet onder voor een power HiFi installatie.
Deze sets zijn niet zo gek duur en ondermeer verkrijgbaar bij de "IK BEN TOCH NIET GEK" winkels of de betere computerzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft 't apparaat een koptelefoon uitgang? Zo ja, dan doe je er mijns inziens beter aan om een fijne actieve speakerset te kopen en die op de koptelefoon uitgang aan te sluiten. Voordelen daarvan zijn dat je dan ook elk ander apparaat met een koptelefoon uitgang op je speakerset kunt aansluiten (mp3 speler? telefoon? computer?) en dat je dus ook eventueel later je stereo-installatie kunt vervangen zonder dat je speakers waardeloos worden.

Ik persoonlijk ben zeer tégen het gebruik van subwoofers, omdat het de balans eruit haalt (zoals een andere beantwoorder ook al zei) en vooral omdat je dan een mono bass-feed uit een andere richting krijgt dan het stereo geluid uit je normale speakers. Zeker als je een losse subwoofer aansluit op een brak speakersetje, want dan blijven de niet-bas-tonen totaal achter bij de bas-tonen en dan lijkt je geluid al helemaal nergens naar. De goedkopere setjes met subwoofers (zoals de goedkope 2.1 of 5.1 speakersetjes van Creative en zo, kortom een beetje het Kijkshop- of Blokker-aanbod zeg maar) hebben vaak een sterke basversterker en crappy hoge tonen tweetertjes en dat is 'm gewoon niet.

Veel beter koop je, mijns inziens, als je budget beperkt is, een fijne set actieve studiospeakers die je lang kunt blijven gebruiken en waar het geluid netjes gebalanceerd uitkomt, inclusief bas en hoge tonen. Dus géén losse subwoofer, maar gewoon twéé goede stereo-speakers zodat ook al het geluid uit dezelfde richtingen komt en niet een losse slecht gebalanceerde mono bass-feed ergens los vandaan. Ik zelf zweer, voor het tot-honderd-euro-budget, nog steeds bij mijn M-Audio Studiophile studiomonitors (http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/m-audio-studiophile-av40-desktop-speaker-set/product-details.html). Natuurlijk zijn speakers van 600 euro nog weer veel beter maar ja, als je dat kon/wilde betalen had je wel geen Xiron gekocht denk ik, dus dat lijkt me geen optie. Qua prijs-kwaliteit bevallen deze speakers mij persoonlijk zeer goed. Kost iets meer dan je budget was, maar je hebt ook monitorsetjes voor minder die op zich ook redelijk hun werk doen. Maar als je gewoon fijne speakers koopt heb je daar nog lang plezier van, zeer wel mogelijk zelfs langer dan van je Xiron-setje zelf.

CapsLock-waardig: GOOGLE SOWIESO ALTIJD NAAR REVIEWS ALVORENS JE AANKOOPT!

Toegevoegd na 22 seconden:
Trouwens... http://www.bax-shop.nl/koopjes-kelder/m-audio-studiophile-av40-desktop-speaker-set/product-details.html

Toegevoegd na 1 minuut:
O, sorry, link stond al in tekst...