Waarom is het de (muziek) top 40 en niet de top 25, top 50 of top 100?

Zit er een logische verklaring achter het feit dat ze de 40 beste nummers de top 40 noemen? Een top 25 of top 50 is een meer voor de hand liggende keuze.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.4K

Het beste antwoord

Willem van Kooten alias Joost De Draayer heeft het fenomeen, naar Amerikaans voorbeeld, in Nederland geintroduceerd (eerste Top 40 : 2 januari 1965). Dit zei van Kooten zelf toen hem werd gevraagd waarom een Top 40, en geen 30 of 50? “Mijn programma duurde twee uur. Daarin pasten precies veertig singles, plus reclame.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Top 40 is halverwege de 60er jaren door Radio Veronica in Nederland geïntroduceerd.
Het was een twee uur durend programma op zaterdagmiddag en werd uitgezonden vanaf het zendschip voor de kust bij Scheveningen.
In die tijd duurde een gemiddeld singletje bijna 3 minuten zodat er precies 2 x 20 gedraaid konden worden, vandaar dat aantal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In die tijd duurde een gemiddeld singletje bijna 3 minuten zodat er precies 2 x 20 gedraaid konden worden, vandaar dat aantal. Waar staat dat in de bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk niet, ze draaiden niet elke week alle nummers helemaal en er moest nog tussendoor gepraat worden en ook toen had je reclame en journaal. Het aantal uren dat het uitgezonden werd zal wel de reden zijn voor het aantal platen maar zeggen dat 3min x 20 nummers x 2uur 40 nummers zijn slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Willem van Kooten alias Joost De Draayer heeft het fenomeen, naar Amerikaans voorbeeld, in Nederland geintroduceerd (eerste top 40 : 2 januari 1965). Dit zei van Kooten zelf toen hem werd gevraagd waarom een Top 40, en geen 30 of 50? “Mijn programma duurde twee uur. Daarin pasten precies veertig singles, plus reclame.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrTomaat: voor de verklaring putte ik niet uit de bron maar uit eigen radio-ervaring bij ziekenomroep, lokale- en regionale radio. De bron was alleen voor extra info bijgevoegd.
Brendsetter geeft in zijn reactie de bron die mij toch echt wel gelijk geeft. (met dank aan Brendsetter)