Waarom word ik zo geraakt door muziek van Barry White, terwijl ik mezelf een echte "ouwe rocker" vind?

Ik ben op muziekgebied een allesvreter, zowel modern als klassiek, met een voorkeur voor niet al te alledaagse niemendalletjes (top40-shit e.d.), meer het stevige (drum-)werk, het liefst "intelligente"composities, waar je echt goed naar moet luisteren om er achter te komen "wat er allemaal gebeurt". Maar als je nou aan me vraagt:"wat voor muziek moeten we op je begrafenis draaien", dan zeg ik meteen: "Let the Music Play", van Barry White. Ik krijg daar nog steeds kippevel van, als ik dat nummer hoor (maar dat zal op mijn begrafenis natuurlijk niet meer te zien zijn!).
Iemand enig idee hoe Barry dat voor elkaar heeft gekregen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Barry rules!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja als jij dat vindt: mij best, maar wat voegt dat toe aan mijn vraag?

Antwoorden (3)

Het nummer zal een enorme indruk op je hebben gemaakt, ooit.
Het kan goed zijn dat er een periode in je leven was waarin dit nummer je heel diep geraakt heeft, vaak is dit niet een 'gewone' periode maar een, op wat voor manier dan ook, heftige periode.
Het kan goed zijn dat je het al eens op een begrafenis gehoord hebt. Ik kan nooit meer luisteren naar liedjes die je op begrafenissen hoort, zonder daar aan terug te denken en vaak ook overvalt het gevoel van die periode je weer.
Maar dat kan dus ook met ander momenten, tijdens een depressie luisteren naar een lied kan je raken en dat gevoel komt , lang na je depressie, weer terug bij het horen van het nummer.
Maar ook met blijde gebeurtenissen kan dit zo zijn.
Denk aan een lied wat je hoorde toen je je grote liefde of je eerste liefde ontmoette, dat nummer wat de hele vakantie gedraaid werd toen je het zo leuk had met je vrienden, ook die gevoelens kunnen terug komen bij het opnieuw horen.

Muziek beleven is een emotie.....heerlijk kan dat zijn.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je komt aardig in de richting geloof ik, dank je wel.
Barry heeft een enorm warm stemgeluid. De rust die hij daarmee in een nummer legt, geeft je het gevoel van in een lekker warm bad stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of zou het aan de violen liggen? (akoestisch dan wel electronisch) Dank voor je antwoord: +
Zodra alle noten en tonen van een lied op de goede plaats voor jouw gehoor vallen, is het zover. Dan wordt je geraakt door muziek.
Maakt niet uit welke soort muziek. Klassiek tot en met he levenslied. Er zit altijd wel wat bij wat je raakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mmmmm, interessante theorie, thanks.