Zijn er truukjes om makkelijk hoog te spelen op een bugel? zijn er ook trucjes om goed in de maat de blijven spelen?

als ik aan het oefenen ben lukt het me soms niet om na een tijdje hoog te spelen zijn daar truukjes voor?
Ook heb ik moeite om goed in de maat te blijven, maar als ik met mijn voet mee tik raak ik in je war en ook erg in de war van een metronome.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (1)

Allereerst is het toverwoord Oefenen! Je lippen moeten een bepaalde spanning ontwikkelen en dat gaat alleen als je elke dag oefent. Als je bv in vakantietijd een paar dagen (of in de zomervakantie een paar weken) niet speelt, moet je weer over nieuw beginnen. Als je lippen goed geoefend zijn, dan hou je het langer vol. Dus ook de hoge noten. Zelf 'smokkelde' ik wel eens door het mondstuk net iets naast het midden van mijn lippen te zetten. Dan kun je weer even verder, maar de kans bestaat dan dat je niet helemaal zuiver blaast. Ook voor het ritme is oefenen oefenen en nog eens oefenen het toverwoord.