Hoe krijg je met zingen die rrrr klank in je stem ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
? rrrr klank in je stem met zingen?
Ik zing al heel m'n leven en ik heb geen iDEE waar je 't over hebt :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je de R die je hoort als je gorgelt, of de rollende R met het voorste stukje van je tong?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar dan nog wat heeft het met zingen te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort met zingen toch wel is zo'n rollende r klank, luister bijv. naar Angela Groothuizen zei heeft dat ook in haar stem zitten, heeft echt wel wat met zingen te maken hoor :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar angela groothuizen heeft die r toch ook bij het spreken? Dat heeft niets te maken met t zingen zelf, dat heeft te maken met je opvoeding, of hoe je de R hebt leren uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
NOu ja, ik heb zelf altijd geleerd om met het voorste deel van je tong een R te maken, ipv met het middenstuk, of achterin die gorgelende R (wat bijna niet te doen is, omdat je dan een soort mislukte G hoort) of gewoon helemaal niet. Want op die manier kan je het beste die R horen. De meeste mensen die maken die klank niet of nouwelijks tijdens het praten, terwijl het in de muziek wel belangrijk is dat het nog redelijk verstaanbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wil je solliciteren voor kinderen voor kinderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door heel slecht te zingen. Het hoort niet. Ik erger me er bv bij Rene Froger aan.

Het beste antwoord

Je kan dat doen door je tong te laten trillen met het voorste stukje zodat je een trillende R hoort.

Je kan het ook door een soort gorgelende R te laten horen, maar dat lijkt mij geen gehoor als je zingt. Ik heb het zelf op de eerste manier geleerd, omdat je dan de R het duidelijkst kan horen.

Probeer het maar eens met prrrr, de een klinkt heel anders dan de andere..

Toegevoegd na 4 minuten:
overigens, als je al besluit een gorgelende R te laten horen, is het wel een kwestie van goed oefenen, omdat het heel dicht bij de G ligt deze klank. Vooralsnog raad ik je aan om met het voorste stukje van je tong de R te maken, dit is ook makkelijker tijdens het zingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het achterste deel van je tong tegen je verhemelte te laten rollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij mijn zangles zeiden ze altijd dat je krentenbrood heel vaak moest uitspreken en dat je dan de r'en moest vervangen door een d, dus kdentenbdood. De positie van je tong bij een d is namelijk dichtbij de positie van de goede r.