Bepaalt de muziek die je luistert je persoonlijkheid? of hoe je bent?

Mijn vraag is dus, of het zo is dat als je bijvoorbeeld naar klassieke muziek luistert, je een bedeesder persoon bent, dan dat als je naar metal luistert.

Toegevoegd na 40 seconden:
Of andersom, dat als je een wat bedeesder persoon bent, of je dan ook rustigere muziek luistert..
of is het gewoon weer een kwestie van smaak?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2.6K

Het beste antwoord

De muziek bepaalt enkel, wat bij jou bepaalde emoties kan losmaken. Bepaalde tonen, bepaalde teksten, een bepaalde sfeer.
Muziek wordt immers mooi gevonden in wat het in je los maakt. Dit heeft met je persoonlijkheid te maken, en dit maakt weer welke muziek je luistert.

Wel kan muziek je persoonlijkheid beïnvloeden. Mensen kunnen drukker of agressiever worden metal, terwijl mensen die uit zichzelf druk zijn misschien rustiger kunnen worden gestemd via klassieke muziek.

Maar dit maakt nog niet dat hun natuurlijke voorkeur uitgaat naar zulke muziek. Het maakt ook niet dat als je een baby van zijn geboorte af aan metal zou laten luisteren, het een heel druk kind zou worden.

Kortom; muziek kan jou beïnvloeden, en zelfs helpen, steunen en troosten... Maar muziek kan jou niet vormen of veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee, je persoonlijkheid bepaald de muziek die je luistert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Ik denk wel dat muziek de mens maakt.

Als je alleen maar naar rustige muziek luistert zul je niet extreem druk zijn..

Maar luister je 24/7 hardcore.
ben je doof of heel druk =)

Uiteraard speelt hoe je normaal bent ook een rol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat doet het, maar ook je kleren, en ook je boekenkast, en ook je vrienden, en ook je hobby's, en ook je werk, en ook je relatie, en ook je verleden, en ook je opleiding, en ook de toekomst, en ook je uiterlijk, en ook je enz enz...

Toegevoegd na 4 minuten:
Beter gezegd: Je persoonlijkheid bepaalt je voorkeur voor muziek en niet andersom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat je aan het soort muziek dat je luistert op een bepaald moment. Dat deze muziek zou kunnen aangeven in welke stemming je bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij heeft het te maken met mijn stemming,muziek bepaald mijn stemming.Mijn interesse naar muziek is heel breed.Ik houd van alle soorten muziek.Ik kan mee lallen met nederlandstalig ,ik kan dansen/swingen op pop of rock.Ik kan op de bank genieten van klassiek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet allen een kwestie van smaak/persoonlijkheid. Ook je achtergrond speelt een grote rol. Je eigen cultuur, dingen die herkenbaar voor je zijn, waar je iets van jezelf in terugvindt, maken dat iets je wel of niet aanspreekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is dat niet het geval. Op mijn MP3-speler vind je heel veel verschillende genres. Van pop tot heavy metal, maar ook trance, dance en après ski. Ik kan eigenlijk wel zeggen dat ik overal naar luister, behalve klassiek en "folkmuziek". Uiteraard bepaald mijn stemming waar ik naar luister. Maar iemand zou met mijn playlist geen idee hebben wat voor persoonlijkheid ik heb.

In het algemeen zegt het denk ik wel iets over iemands persoonlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens mij is het andersom. Je persoonlijkheid bepaalt grotendeels je muzieksmaak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Liefhebbers van klassieke muziek en die van heavy metal hebben meer gemeen dan je zou denken. Een artikel dat ik ooit las op nu.nl illustreert dat.

"Liefhebbers van heavy metal-muziek en klassieke muziek hebben dezelfde soort persoonlijkheid. Ze hebben veel zelfvertrouwen, zijn creatief en zitten goed in hun vel, maar ze zijn niet extravert, aldus een onderzoek onder meer dan 36.000 muziekliefhebbers wereldwijd."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening bepaalt de muziek waarnaar ik luister niet mijn persoonlijkheid, maar mijn stemming.
Ik ben een liefhebber van veel muziekstijlen, maar mijn favoriete muziek is opera. Daarbij een voorkeur voor franse en duitse opera. Daarbij een voorkeur voor vrouwenstemmen.
Zoek op You Tube bijvoorbeeld eens de opera "Dialoque des Carmélites" van Francis Poulenc op. Gecomponeerd in 1957.