Kan je nog saxofoon blijven spelen als je op je bovengebit slotjes krijgt ?

ik krijg namelijk een beugel op mijn bovengebit, maar ik weet niet of ik saxofoon kan blijven spelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.6K

Het beste antwoord

Of het in de periode dat je een orthodontische beugel draagt in jouw geval mogelijk of niet onwenselijk is om saxofoon te spelen, hangt af van de inzichten van je orthodontist. Voor zover deze geen bezwaar heeft, zou je het ongemak van de slotjes van de beugel die tegen de binnenkant van je mond drukken, met beugelwas kunnen verlichten.
Het is van belang dat de snijtanden in boven- en onderkaak gezond zijn. Dat bevordert het speelcomfort en maakt realiseren van een goede toonvorming eenvoudiger. Bij een goede speltechniek rusten de boventanden direct op het mondstuk en geven de ondertanden steun aan de onderlip. Dan hoeft er niet veel druk op de elementen te zijn, maar veel beginnende saxofonisten hebben moeite om te spelen zonder op hun mondstuk te bijten, ook al weten ze dat 'bijten' nadelig is voor de toonvorming.
Sommige mensen met enigszins wiebelige snijtanden kunnen dankzij een gebitsbeschermer toch saxofoon blijven spelen. Ook voor mensen met gevoelige elementen kunnen bitjes een uitkomst vormen. Voor bespelers van saxofoon zijn mondstukplakkers een goedkope en vaak effectieve manier om plezierig te spelen, omdat de tanden contact hebben met de zachte plakker in plaats van met het harde mondstuk.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb een vriendin die slotjes had en zij speelde gewoon saxofoon. Ja dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoeft geen probleem te zijn, ligt ook aan je mondstand
Als je het mondstuk normaal toepast gaat het prima, er zijn mensen die bij voorbaat al een wat minder prettig ge-
voel hebben, maar is beslist niet nodig, je boven en onder
tanden houden het mondstuk op z'n plaats dus blijven
saxen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel zelf ook saxofoon en heb een beugel gehad. Ik heb er zelf vrij weinig problemen mee gehad, moest wel even wennen. Ik zou je aanraden om het eerst te proberen, als het meevalt is het goed. Als het tegenvalt kun je bij de orthodontist speciale 'bitjes' aanvragen die je kunt dragen in je boven of ondergebit. Ik weet niet of de verzekering dit dekt, daarom zou ik je aanraden om eerst eens zonder te proberen.

Wat ook kan helpen is om vloeipapier (bij de supermarkt te koop, wordt gebruikt voor sigaretten) tussen je bovenlip en je tanden te doen (dit kun je ook bij je onderlip doen als je lang moet spelen en er last van krijgt). Verder kun je bij de orthodontist ook van dat 'was' o.i.d. krijgen. Hiermee kun je hetzelfde doen!

Veel succes ermee en als je verdere vragen hebt hoor ik het wel!