Er is geen enkele limiet aan het aantal maatsoorten. Het gebruik van een maatsoort, door een componist is geen doel, maar een middel om zijn compositie op papier te krijgen. Hiermee geeft hij aan, waar de accenten (of nevenaccenten) moeten komen.

Een beetje kort door de bocht, zou je kunnen stellen dat in de klassieke muziek tot pakweg 1850 het aantal maatsoorten dat in de praktijk werd gebruikt, enigszins gelimiteerd is. Maar na die tijd, werd door componisten veelvuldig gebruik gemaakt van allerlei exotische maatsoorten. Zie b.v. de Sacre du Printemps van Stravinsky.
partituur hier te bekijken:
http://www.scribd.com/doc/18487180/Stravinsky-Le-Sacre-Du-Printemps-Full-Score

Als nu een componist het nodig vindt, dat een bepaalde melodie volkomen accentloos dient te worden gespeeld, dan is er geen enkel bezwaar om dan voor een 137/8 of een 33/16 maatsoort te kiezen. Vaak zie je in dit soort composities dat de maatsoort dan ook vaak wisselt.

Voor een indrukwekkende lijst met de meest vreemde maatsoorten, èn voorbeelden hier een prima link:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_musical_works_in_unusual_time_signatures
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe oneindig veel, alleen zijn ze allemaal niet even handig om te worden gebruikt in een compositie, of om te dirigeren. Vaak zie je 3/4 4/4 of 3/8 maten, maar b.v. 5/8 kan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3/4 4/4 en 2/4 zijn het bekendste. Dat zijn dus drie tellen in een maat, vier tellen in een maat en 2 tellen in een maat. Maar je hebt ook opmaten. Een onvolledige maat aan het begin van een muziekstuk. De andere helft van de maat staat dan in de laatste maat.