waar komt de naam ragtime vandaan? waar staat "ragtime" voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

De naam van ragtime komt van 'ragged time', oftewel: de tijdsduur (time) van de noten is uit elkaar gehaald en veranderd. Op punten waar je het niet verwacht staat wel een noot (met een bepaalde tijdsduur), en andersom ook.
Het onderscheidende kenmerk van ragtime wordt gevormd door die syncopen.
In saloons en bordelen werd door zwarte muzikanten uit het hoofd gespeeld. De muziek die zij speelden was nergens op papier te vinden. Waarschijnlijk is die voor het grootste deel gebaseerd op Afrikaanse drummuziek (hierin kwamen veel syncopen voor). Voor een kleiner deel is hun muziek op de ‘fiddle’ muziek van blanke immigranten in het Zuiden geïnspireerd. De manier waarop zij speelden wordt ‘ragging’ genoemd. Dat is het spelen op zodanige manier dat de waarde van de noten verandert, waardoor het effect van ragtime ontstaat.
Amadea