Waarom noemen ze liedjes "nummers"?

We zeggen niet dat is een mooi liedje van Adele, maar een mooi nummer van Adele.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.7K

Het beste antwoord

komt van vroeger toen alles nog op plaat stond.
Dan was het 1e nummer bijv. mooi, het 2e hip enz. algelang wat voor een plaat je had.

Op de radio draaide ze dan ook "het 3e nummer van de nieuwe plaat van" en dat was dan wel of niet een goed 'nummer'.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is dat nu op een cd niet dan?
ronaldP
12 jaar geleden
Dat is nog een beetje zo maar de termen worden niet meer zodanig gebruikt. Het raakte al aan het eind van de vinylperiode in ongebruik omdat er steeds meer singels werden uitgebracht zonder dat dat de nummers ook maar op een LP uitkwamen. Voorheen was het over het algemeen zo dat er een "album"(=LP) werd opgenomen en vervolgens na airplay losse singles werden uitgebracht.
Die tendens is al lang niet meer. De term "nummer"komt dus nog steeds uit die periode.