Kan ik een elektrische gitaar aansluiten op mijn (DJ) versterker en boxen, zonder dat dit schade aan een van beide aanricht?

Ik vraag het me af omdat de meeste versterkers voor elektrische gitaren meestal onder de 100 watt zitten en degene bijgeleverd bij deze gitaar (Epiphone Les Paul Special II) zelfs maar 10 watt, terwijl mijn versterker 700w levert. Dus kan dit schade aan zowel mijn gitaar als versterker of boxen aanrichten, of is dit gewoon iets dat niet vaak gedaan wordt? Ik kan immers niets erover vinden. Bij voorbaat dank!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.8K

Antwoorden (2)

Het vermogen geeft aan hoeveel geluid er uit de versterker kan komen. Dit heeft verder niets met de geluidsbron te maken.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een gitaar een veel zachter signaal levert dan bijvoorbeeld een CD-speler. Er zal dus maar weinig geluid uit je console komen. Wanneer je als gitarist over en PA speelt, maak je ook altijd gebruik van een DI-box. Dit is een voorversterker die het signaal versterkt naar lijnniveau.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ik m'n gitaar dus op max volume zet en m'n versterker ook hard kan het geen kwaad?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet je helaas ongelijk geven wat betreft je beschrijving van een DI. Een DI versterkt het signaal niet, maar maakt van een ongebalanceerd een gebalanceerd sigaal plus brengt de impedantie naar beneden, zodat het signaal zonder invloed van storingen over grote afstanden (multikabel) kan verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ wat betreft dat het inputsignaal mager is en moet worden versterkt. Ik heb hem een keer aan 50 watt boxen gedaan en er kwam niet ontzettend veel geluid uit heel weinig juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag is niet of het hoe het gitaarsignaal moet worden voorversterkt om aangesloten te worden op de audioversterker en boxen van de vraagsteller, de vraag is of er schade kan ontstaan.
Larsbee, er kan nooit schade aan je gitaar ontstaan, tenzij je natuurlijk iets heel stoms gaat doen zoals een speakeruitgang op je gitaarsnoer aansluiten zodat je grote kans loopt de spoelen van je gitaarelementen (passieve situatie) te verbranden.

Er kan wel schade aan je (HiFi) speakers ontstaan (neem aan dat je die bedoeld met je genoemde boxen). Speakers bedoeld voor gitaarversterking kunnen namelijk veel meer hebben, waar uitbundige dynamiek en vervorming van de versterker nagenoeg geen schade kan doen legt menige HiFi speaker vroegtijdig het loodje.

Echter als je voorzichtig bent en je HiFi speakers wel van een behoorlijk kaliber qua vermogen zijn, dan kun je met een effectprocessor (los pedaal of 19" unit) tussen je gitaar en je versterker, die ook nog eens als voorversterker gebruikt zou kunnen worden, prima uit de voeten. Zorg dan wel dat je altijd een compressor in de signaalweg hebt om de dynamiek binnen de perken te houden. Door een compressor heb je ook de ervaring dat het harder kan.

Nog even over het vermogen. Je schrijft dat je versterker 700W levert. Ik weet niet of dat écht RMS watts zijn of dat dit "marketing" watts zijn. Maar bij een gitaarversterker/combo zijn deze watt altijd échte RMS watts. Een gitaarversterker van een watt of 50-75W kunt je veelal prima in alle situaties mee uit de voeten, zelfs in een band en als monitor bij een optreden.