Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik de grepentabel en wat bladmuziek vinden voor een tin whistle in c?

Ik ben pas begonnen met het spelen van de tin whistle in c, maar kan nergens een grepenabel/bladmuziek vinden voor een whistle in c, wel voor een whistle in d.
Dus mijn vraag: Waar kan ik de grepentabel en wat bladmuziek vinden voor een tin whistle in c?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je mij even in een PB'tje je emailadres wilt sturen, dan heb ik een heel mooie grepentabel voor je ;-) Zal hem even inscannen voor je.

Om te beginnen heb je hier leuke, veel bekende en traditionele liedjes voor op de Tin Wisthle die erg makkelijk zijn:
http://www.eriktheflutemaker.com/Pennywhistle_Lessons.htm
en hier:
http://www.eriktheflutemaker.com/Pennywhistle_Songs_2.htm

Op de site van deze man vind je ook lessen en zo :-)
Zoals je ziet werkt het niet met notenschrift, maar met nummers. Dit is het aantal gaten in je fluit dat je af moet dekken. De reden dat het zo genoteerd staat ipv met noten is voornamelijk dat je het zo op fluitjes in verschillende toonsoorten kunt spelen, zonder eerst het notenschrift om te rekenen. Je hoeft hiervoor dus nog niet eens de grepentabel te hebben (die wel weer handig is op het moment dat je vanaf bladmuziek iets wilt spelen natuurlijk ;-))

Overigens is er op internet veel meer muziek voor de tin whistle te vinden, met even zoeken. Houdt er bij het Googlen rekening mee dat deze fluit nogal wat namen heeft, dus dat je meerdere zoektermen kunt proberen. Zo zijn Penny Whistle, Tin Whistle en Irish Whistle allemaal benamingen voor de fluit, die je bij het googlen kunt gebruiken opzoek naar liedjes ;-)

Toegevoegd na 6 minuten:
En toen bleek ik technischer dan ik zelf dacht, want volgens mij is het me zowaar gelukt mijn scan van de grepentabel toe te voegen aan dit antwoord ^_^
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ja ik zie hem!
Super, dank je wel!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding