Wat is het verschil tussen Bit Rate en Sample Rate?

Is de sample rate altijd hetzelfde op hetzelfde platform (bv. iPod) of zal deze 'bemonsteringsfrequentie' ook afhangen van de bitrate?
Of zit het zo dat de bitrate alleen iets te maken heeft met hoe precies de hoogte van het geluid wordt gemeten?

Alvast enorm bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

De bitrate is normaal gelijk aan de samplerate maal het aantal kanalen maal het aantal bits per sample.
De samplerate bepaalt het aantal keren per seconde dat een waarde gemeten is; dat bepaalt het bereik aan frequenties. Het aantal kanalen is 1 voor mono, 2 voor stereo, maar kan ook hoger zijn. Het aantal bits per sample kan 8 zijn voor lage kwaliteit, 16 voor gewone kwaliteit, en 24 voor hoge kwaliteit, al kunnen andere waarden ook. Dat laatste heeft overigens niet te maken met hoe precies de toonhoogte gemeten wordt, maar wel de luidheid en signaal-ruis-verhouding (het is bepalend voor het dynamisch bereik).
Ik ben er maar even vanuit gegaan dat je vraag betrekking heeft op digitale geluidsfragmenten, zoals wav-files.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt, ben nu al een stuk verder door jouw antwoord! :)