Als je in Duitsland, Nederlandse radiozenders wil luisteren, moet je dan een radio met AM/FM aanschaffen of met UKW/LKW?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9.2K

Antwoorden (1)

Nederlandse radiozenders op de FM-band zijn tot enkele tientallen kilometers over de grens te ontvangen, grotere afstanden zullen alleen af en toe overbrugd worden.
Je zult dus een AM radio moeten gebruiken.
Radio 5 Nostalgia is op de middengolf in het buitenland te ontvangen op een frequentie van 747 kHz en Radio Nederland Wereldomroep is te ontvangen op 1296 kHz.
Op de korte golf kun je nog Radio Nederland Wereldomroep ontvangen op 5955 kHz.
De ontvangst van AM zenders is erg afhankelijk van de atmosferische omstandigheden, bovendien is de geluidskwaliteit aanmerkelijk slechter dan de stereo-uitzendingen op de FM-band.
Overigens: UKW staat voor Ultra Kurz Welle, de duitse benaming van de FM-band, LKW is een Duitse afkorting voor een vrachtwagen: Last Kraft Wagen, dat kom je niet op je radio tegen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is dus weinig aantrekkelijk om moeite te doen om Nederlandse zenders in Duitsland te ontvangen, het aanbod is klein en het is niet gegarandeerd dat je wat kunt ontvangen.
Voor de beste resultaten zou je een goede wereldontvanger moeten aanschaffen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Een betere optie is het luisteren naar de diverse stations via het internet, dan kun je overal op de wereld alle belangrijke Nederlandse stations als audio stream beluisteren.