Hoe is de (waardering voor) de opera-zangtechniek ontstaan?

Ik houd van klassieke muziek, maar ik heb nooit kunnen wennen aan met name vrouwelijke opera-zang. Het klinkt in mijn oren niet natuurlijk, en ik krijg het benauwd als ik er naar kijk. Hoe komt het dat het toch zoveel gedaan wordt, en hoe komt het dat veel mensen het mooi zijn gaan vinden?

Picture for question
bamibal
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb precies hetzelfde probleem, onnatuurlijk geluid, heb dat trouwens ook bij veel (black)metal stemmen (terwijl ik de muziek vet vind) en ook bij het gebruik van autotune tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word bang van haar hahah!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...alhoewel bij nader inzien. Een lekker ding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet ze wel der mond dichthouden :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://youtu.be/ALv4rnLIAyE Met dank aan AWM, die hem al op het forum plaatste.

Antwoorden (2)

Hetzelfde heb ik met de 'jive' van de dansschool en de 'jive' van mijn ouders.
De versie van mijn ouders is vanuit hun gevoel, hoe men danste in die jaren 50.
De jive van nu is zo geperfectioneerd dat het bijna klinisch overkomt. De grote dans wedstrijden daar wordt naar mijn idee klinisch gedanst.
Ook zo met de samba, rumba etc...
De mensen 'van de straat' in Zuid Amerika dansen niet zo 'overdreven' als op een dans school.

De zang techniek van de opera lijkt mij ook zo tot het uiterste zijn geperst.
De zangtechniek staat op hoog niveau en er gaan jaren van training aan vooraf.
Zelf hou ik er ook niet van. Ik versta er zelfs niks van als ze zingen, ook al is het in het Nederlands.
Ik vraag me wel eens af hoe die mensen "Lang zal die leve" zingen. In opera stijl?
Ik heb ook altijd het idee dat opera zangeressen met kopstem zitten, maar ik zal er wel naast zitten.
De opera zal zo'n 400 jaar bestaan en zie het als een kunst-/muziektvorm.

Je houdt ervan of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm wel een interessant idee, dat opera vroeger dus niet zo klonk, je hebt namelijk altijd het idee dat ze juist dat terug willen halen van hoe het vroeger gedaan werd. Echter kan je dat nu haast niet meer controleren, behalve van af de eerste (fatsoenlijke) opnames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien klonk opera vroeger ook zo. Dat weet ik niet. Dat jiven ziet er op nu dansscholen heel anders uit dan hoe mij ouders dat doen. (uit de jaren 50/60.)
Je zult vast niet de enige zijn die hier moeilijk aan kan wennen. Het ligt aan je muzikale instelling.

Hoewel iedere vergelijking hier een beetje mank gaat, zou je het kunnen vergelijken met dierenliefhebbers. Er zijn mensen die heel veel van dieren houden, b.v. paarden in de wei, of een gezellige kat of hond thuis. Maar er zijn ook mensen die dieren graag kunstjes zien doen. Zij vinden het b.v. leuk om hun hond bepaalde kunstjes te leren. Misschien houden deze mensen ook wel van circus. Deze 2 groepen mensen houden dus allebei van dieren, maar op een iets verschillende manier.

Ook zou je het kunnen vergelijken met boeken. Je hebt auteurs die schitterend gecomponeerde zinnen maken, en prachtige beeldspraak, maar er zijn ook lezers die meer van een goed geschreven spannend verhaal houden, dan van kunstig taalgebruik en literaire vondsten.

Zo is het ook met opera. Daar gaat het niet alleen om de muziek, maar vooral om de kunst van het zingen. Veel opera's zijn er ook op geschreven, zodat de solist(e) kan stralen, en alles uit de kast kan halen, om te laten zien wat zij/hij met de stem kan.

Jij houdt waarschijnlijk wat meer van de muziek zelf, en je vindt het kunstje erachter niet zo belangrijk. Als je naar een symphonie van Mozart luistert, valt het vakmanschap van het orkest of dirigent niet zo op (terwijl die wel degelijk aanwezig is) en gaat het je om de muziek zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+ De vakmanschap van de muzikanten kan ik juist zeer waarderen, het gaat me specifiek om de vocalisten. Maar verder een leuke vergelijking!