Hoe stem je een akoestische gitaar?

Ik heb 3 jaar geleden een gitaar gekocht, en ik probeer hem nu te stemmen maar het lukt totaal niet. Ik heb een soort fluitje erbij gekregen zodat je dan moet stemmen totdat het hetzelfde klinkt maar ik krijg het maar niet voor elkaar dat het hetzelfde gaat klinken. iemand oplossing?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je geen ervaring hebt met het stemmen van een gitaar is het raadzaam om je gitaar de eerste paar keer te laten stemmen bij een muziekwinkel. Daar kunnen ze voordoen hoe je een gitaar precies moet stemmen en dat is de makkelijkste, snelste en beste manier om een gitaar te leren stemmen. Er zijn diverse websites op het internet die het ook uitleggen, maar die informatie is vaak onvolledig en onjuist, daarnaast is het gewoon een handigheidje dat je een paar keer goed moet zien en horen voor je het door hebt. Succes!

Als je gehoor je hier in de steek laat zou je een electronische stem apparaatjes kunnen kopen. Dan hoef je niet op je gehoor te werken , maar kun je "zien" of de snaar juist gestemd is. De juiste volgorde is van dik naar dun: E - A - B - G - B - E Ezelsbruggetje: Een Aap Die Graag Bananen Eet.

Je kunt ook een stemapparaatje kopen, die geeft aan wanneer je snaar op de juiste toon zit, door hem aan te slaan

als je een piano ( of een ander instrument hebt ) kun je hem ook aan de hand daarvan stemmen

Neem een gitaarles! Als het goed is wordt dit in les 1 behandeld.

Een fluitje om zo je gitaar te stemmen is geen aanrader, omdat een fluitje snel vals wordt. Handigste is om een stemapparaat te kopen, of ergens op internet te zoeken naar een online stemapparaat. Misschien staat op youtube wel filmpjes voor het stemmen. Speel je al drie jaar gitaar, dan zal je misschien ook op het gehoor kunnnen doen zo niet, train je gehoor met een stemapparaat.

Bronnen:
http://www.popschoolmaastricht.nl/college_...

Begin met de lage e snaar, draai deze eerst slapper en maakt hem dan op toon. Dan druk je de snaar op het 5e fret in (e + 5 1/2e tonen =a) en sla direct na elkaar de lage e snaar (die nu als a klinkt) en de a snaar aan. Deze moeten dus gelijk klinken. Als je het niet direct hoort, even de snaar flink losser draaien zodat er echt verschil is. Nu druk je ok de a snaar het 5e fret in en stemt zo de d snaar. Daarna de d snaar op het 5e fret, de g snaar op het 4e fret (uitzondering dus) en b snaar weer op het 5e fret.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100