Waar gaat het liedje "Go like Elijah" van Chi Coltrane over?

Wat wordt er bedoeld en wat is de achterliggende gedachte? Wie is Elijah?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
13.3K

Het beste antwoord

De profeet Elia, uit de bijbel. 'Als ik moet sterven, dan wil ik net als Elia opstijgen naar de hemel', zingt Chi.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het staat in 2 Koningen 2: 11 En terwijl ze [Elia en zijn opvolger Elisa] liepen te praten, werden ze plotseling uit elkaar gedreven door een wagen van vuur met paarden van vuur ervoor, en Elia werd in een stormwind meegevoerd naar de hemel.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch was Elia niet naar de 'hemel' !
Jaren later schreef Elia namelijk een brief aan Joram, de koning van Juda. — 2 Kronieken 21:1, 12-15.
Amadea
12 jaar geleden
Waaruit maar weer blijkt dat de bijbel niet chronologisch loopt. Zoals ik al in een eerder antwoord schreef: je kunt de bijbel niet zien als een boek waarin de geschiedenis letterlijk beschreven wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord en jullie reacties!

Andere antwoorden (3)

als je de tekst vertaalt kom je al een heel eind:

Chi Coltrane - Go like Elijah

Someday my time to die will come
When that will be, I do not know
I only know that when I have to go

OohYeah, when I go, I wanna go
Just let me go yeah, when I go
I want to go Lord, let me go
Just let me go like Elijah when I go

I want to rise right up into the sky
And ride white horses with fiery eyes
Lord for my sins I apologize

Just let me go, I want to go
When my time comes for me to go
I want to go like Elijah when I go

I don't want no tombstone above my head
And I don't want no pinebox for my bed
And I don't want anyone to say I'm dead

Oohooh, when I go, I wanna go
Just let me go, when I go,
I want to go Lord,let me go
just let me go like Elijah when I go

I want to rise right up into the sky
And ride white horses with fiery eyes
Lord for my sins I apologize

Just let me go, I want to go
When my time comes for me to go
Just let me go like Elijah when I go

I don't want no one cryin' Or feelin' sad
Or standin' in the rain without their hat
I wanna go up happy, imagine that

OohYeah,lord when I go, Just let me go,
I want to go, Yeah, when I go, just let me go
Lord when I go, I want to go like Elijah when I go

I want to rise right up into the sky
And ride white horses with fiery eyes
Lord for my sins I apologize

Just let me go, I want to go
When my time comes for me to go
Just let me go like Elijah when I go
I want to go like Elijah when I go
Just let me go like Elijah when I go

Toegevoegd na 1 minuut:
en Elijah was een profeet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prachtig lied. idd: gospel
dankjewel Blij en basta.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het over een voetballer gaat Eljeero.
Heb altijd zelf gedacht dat bovenstaand antwoord van toepassing was.

Toegevoegd na 3 minuten:
Chi is momenteel weer in het nieuws en er zal ooit wel weer eens deze titel worden besproken want ook ik ben nieuwsgierig hoe het zit.
Prachtige plaat overigens.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Chi Coltrane bespeelde op haar 12e al 8 instrumenten. Ze schreef al haar liedjes zelf en er is ook een traditionele spirituele song met die naam. Het kan ook heel goed zijn dat ze bedoelt dat ze haar muziek net zo succesvol zal zijn als de liedjes die over Elijah gaan.
Het nummer staat op haar debuutalbum. Toen nog maar net iets van 22 en dan zal ze nog niet aan haar einde, maar eerder aan de roem en het succes gedacht hebben.
Een heleboel hard-rockers zijn begonnen in de kerk met zingen. Dat is hun leerschool geweest. Zijn echter helemaal niet zo christelijk meer. Maar muziek maken dat is en blijft gewoon goddelijk?

Toegevoegd na 14 minuten:
Het zou ook een tussenvorm kunnen zijn voor drugs en gewoon gelukkig zijn. Misschien wil ze ook zweven zoals Elijah en niet onder invloed.
Het jaar dat het album uitkomt is 1972 en in 1970 zijn de legendarische Janis Joplin, Jimmy Hendrix op 27-jarige leeftijd aan drugs overleden. In 1971 is Jim Morrison op 27-jarige leeftijd overleden. Iets minder bekend is Brian Jones (ex-lid van de Rolling Stones) die in 1969 op 27-jarige leeftijd bezweek aan drugs.
Ze begint net haar carrière en dat zal ongetwijfeld een diepe indruk gemaakt hebben waardoor ze op zo'n jonge leeftijd al over haar eigen dood schrijft.
(In 2011 werd aan deze mensen op dezelfde leeftijd Amy Winehouse toegevoegd, maar Chi Coltrane zingt nog steeds.) Ze is in elk geval nu al bijna 60.

Toegevoegd na 23 minuten:
TOEVOEGING:
Een paar kleine correcties. Ze is nu ouder dan 60 en in 1970 begint ze met optreden in clubs. De teksten van haar 1e album moeten dus geschreven zijn in de tijd dat een paar zeer bekende en succesvolle artiesten allemaal op 27-jarige leeftijd aan drugsgebruik zijn overleden.

Toegevoegd na 13 uur:
Korte samenvatting:
Ze zingt dus eigenlijk over de roem en het succes dat ze met haar muziek hoopt te bereiken. Elijah zijn dood is voor haar het voorbeeld zoals zij dood wil gaan.
De legendarische 4 die allemaal veel te vroeg en op jonge leeftijd zijn bezweken aan de druk en roem van het succes. Ze wil vanwege haar muziek herinnerd worden en de boodschap die er van muziek uitgaat. Net zoals Elijah zijn boodschap heeft verkondigd. Niet vanwege een veel te vroege dood door op een verkeerde manier het geluk te zoeken in drugs.